jeg vil gerne have sex
brevkassespørgsmål af
Mr.drengen
17 år
hej jeg har en kæreste og vi har aftalt at vi ska have sex men hun er bange for sexsygedomme så hvilken sexsygedomme beskytter kondom imod og hvilken beskytter kondom ikke imod?

Svar:
Hey Mr.drengen
Det er rigtig godt, at dig og din kæreste taler åbent om sex, for det er vigtigt at kunne tale åbent om de bekymringer man måske går med.
Det er vigtigt at I ikke presser for meget på, men venter til I begge to føler jer helt trygge.
I forhold til kønssygdomme, så er kondom den bedste beskyttelse. Kondomet beskytter faktisk mod alle kønssygdomme, og så selvfølgelig også mod uønsket graviditet. Så der er slet ingen tvivl om at det er den helt rigtige vej at gå.
Hvis den her bekymring fylder rigtig meget, synes din kæreste skal overveje at kontakte sin egen læge, til en snak om beskyttelse. Det kan nogle gange være en god idé med en stille og rolig snak, hvor man kan spørge ekstra ind, hvis man har brug for at vide mere.
Men det korte af det lange er at kondom er den bedste beskyttelse, og derfor også den bedste vej at gå.
Mange hilsner Lasse