Dreng fra klassen
brevkassespørgsmål af
Emma
17 år
Hej. Jeg er en pige på 17 år der går i gymnasiet. Jeg går i klasse med nogle drenge som jeg er blevet virkelig gode venner med og som jeg har det rigtig sjovt med. Men jeg kan mærke at der er en af drengene som er forelsket i mig.. Jeg vil gerne bare være venner og jeg synes det er lidt svært. Jeg har ikke så meget lyst til at spørge ham om han kan lide ham og så afvise ham... Så jeg tænkte om i har nogle gode ideer til hvordan man friendzoner på en ordentlig måde, da jeg gerne vil være venner efter dette Jeg synes det er lidt svært da jeg ikke vil gøre ham ked af det. Jeg håber i kan hjælpe Hilsen Emma

Svar:
Kære Emma,
Tusind tak for dit brev. Det er et meget velkendt dilemma, du står i - det er nemlig rigtig svært at afvise nogen, der har følelser for en, især når man egentlig ikke er helt sikker på hvordan.
Mit første råd er, at det aldrig er rart at blive friendzoned, uanset om man er forelsket eller ej. Jeg ved, det er virkelig grænseoverskridende at skulle tage en samtale op, når man ikke vil gøre nogen ked af det, men stil dig selv det her spørgsmål: Ville du ikke hellere have, at en ven kom og sagde til dig, at de er gladest for dig som ven, ikke kæreste? Fremfor at de forsøgte at hinte det gennem alle mulige små gestuser, som du ikke fanger eller som du misforstår og faktisk tror betyder, at din ven også kan lide dig? Det er aldrig rart at blive afvist, men du kan sagtens vinkle samtalen på en måde, så han føler, at du er glad for jeres venskab, og det vil du virkelig gerne beholde, også selvom han er lidt småforelsket i dig lige nu. Følelser er nemlig ligeså svære for drenge, som det er for piger, og ingen uanset køn kan lide at gå og gætte på, hvad der mon bliver hintet.
Sådan en samtale er bedst at have en til en - det er mellem jer to, ikke hele vennegruppen. Så se om du ikke kan få et roligt øjeblik med ham, så han ikke står overfor at blive pinligt berørt foran alle andre. Så fortæl ham, at du har lidt på fornemmelsen, at han er lidt småforelsket i dig, og du gerne vil tale om det, for du vil virkelig gerne beholde ham som ven. Fortæl ham, at du ikke har følelser for ham, men du sætter pris på jeres venskab, og du håber, at følelserne ikke vil komme imellem det. På den måde har du gjort det tydeligt, at du ikke er interesseret i ham på den måde, og du skal ikke gå og håbe på, at han fatter et hint.
Hvis du slet ikke kan magte en samtale ansigt til ansigt, så er det også helt okay at skrive det til ham eller måske Facetime og få det sagt. Det hele handler bare om at give ham klar besked på en ordentlig måde, så I begge er enige om, hvor I står henne i jeres venskab.
Jeg ved, du efterspurgte en måde til at friendzone ham på, og der har jeg desværre ikke noget svar, for jeg ville umiddelbart ikke mene, at frienzone og ordentlig er to ord, der kan forenes. Så selvom jeg ikke kunne give dig råd til lige præcis det, håber jeg stadig, du kan bruge mit svar.
Frida fra Cyberhus