Ved ikke om jeg kan stole på veninde
brevkassespørgsmål af
M
19 år
Hej Cyberhus Jeg har en kæreste som jeg elsker. Vi har været sammen i næsten et år og jeg er rigtig glad for vores forhold. Min kæreste spiller i et band og det er sammen med en af mine veninder. Det har de gjort i to måneder nu. Det betyder at de er sammen to gange om ugen uden mig. Der er også to andre fra bandet med men alligevel. Min kæreste er begyndt at snakke om hende og fortælle hvor sjov han synes hun er. Jeg stoler på min kæreste og det er jo godt at han godt kan lide min veninde, men problemet er at hun også godt kunne lide min kæreste før jeg blev kærester med ham, og jeg ved ikke helt om jeg kan stole på hende for hun er sådan en type der nemt kan få fyre og det har hun før udnyttet. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære M
Tak fordi du deler dine tanker med os. Det lyder som en rigtig svær situation, og jeg kan godt forstå, at det giver anledning til nogle bekymringer. Det er helt normalt at føle sig usikker, når ens kæreste og veninde tilbringer tid sammen, især når der har været følelser involveret før.
Først og fremmest er det virkelig positivt, at du stoler på din kæreste og har tillid til ham. Tillid er en vigtig del af ethvert forhold, og det er tydeligt, at du ønsker det bedste for jer begge. Det kan dog være svært, når der er nogle usikkerheder med din veninde. Følelser som jalousi og usikkerhed kan dukke op, selvom man stoler på sin partner, og det er helt normalt.
En mulighed er at tale åbent med din kæreste om, hvordan du har det. Du behøver ikke beskylde ham for noget eller sige, at han gør noget forkert – tværtimod kan du forklare, at det gør dig lidt usikker, fordi du ved, at din veninde tidligere har haft følelser for ham. Måske kan du sige noget i stil med, "Jeg stoler på dig, men jeg kan ikke lade være med at føle mig lidt usikker, når jeg tænker på, hvor meget tid I bruger sammen, og især fordi jeg ved, at hun har haft følelser for dig før." Det er vigtigt, at han forstår, at det ikke handler om manglende tillid, men om dine følelser, så han kan være med til at støtte dig.
En anden ting du kan overveje, er at snakke med din veninde, hvis du føler dig klar til det. Det behøver ikke være en konfrontation, men måske bare en samtale, hvor du får fornemmelsen af, hvor hun står. Det kan måske give dig mere ro at vide, hvor hendes følelser ligger nu, især fordi det virker til, at det er hendes adfærd og tidligere følelser, der gør dig mest usikker.
Husk også på, at det er vigtigt at passe på dig selv i den her situation. Hvis du mærker, at det begynder at fylde meget i dine tanker, kan det være godt at minde dig selv om alle de ting, der er stærke og gode i dit forhold. Det virker til, at du og din kæreste har noget specielt sammen, og det er værd at værdsætte. Prøv at finde nogle øjeblikke, hvor I kan være sammen og styrke jeres bånd uden for bandets sammenhænge. Nogle gange hjælper det at skabe nogle gode oplevelser sammen, hvor I begge føler jer værdsat og trygge.
Jeg ved, at det ikke er en let situation at være i, men det er tydeligt, at du ønsker det bedste for både din kæreste og jeres forhold, og det er et rigtig godt udgangspunkt. Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig med at finde lidt ro i dine tanker og måske få talt med både din kæreste og veninde på en måde, der skaber mere tryghed for dig.
De bedste hilsner
Kasper