Holdt udenfor i en gamer gruppe
brevkassespørgsmål af
Malle
19 år
Hej jeg har det dårligt for tiden. Har været med i en gamer gruppe på 5 hvor vi dagligt gamet sammen nu vil de ikke have mig med mere føler at de holder mig udenfor. Men min kæreste vil de godt have med. Det værste er at der er 1 pige med i den gamer gruppe som jeg har haft det stramt med. Hun kan godt finde på at være flirtende frygter det værste når hun gamer med min kæreste hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej Malle
Tak fordi du deler dine tanker. Det lyder som en rigtig svær situation, og det er helt forståeligt, at du føler dig både såret og usikker. Når en gruppe, man har været en del af, pludselig holder én udenfor, kan det føles som et stort svigt – især når din kæreste stadig er inkluderet, og der er en person i gruppen, som gør dig utryg. Jeg vil prøve at dele nogle tanker, der forhåbentlig kan hjælpe dig med at finde en vej gennem det her.
Det første, du kan gøre, er at prøve at forstå dine følelser. Hvor meget handler det om, at du savner at være en del af gamergruppen? Og hvor meget handler det om din usikkerhed omkring din kæreste og pigen i gruppen? At finde ud af, hvad der fylder mest, kan hjælpe dig med bedre at forstå dine følelser og dermed komme videre.
Jeg er nysgerrig på, hvorfor du er blevet udelukket. Har du fået en årsag, eller er det bare sket uden forklaring? Hvis du har lyst, kan du kontakte én eller flere fra gruppen og på en rolig måde spørge, hvad der er sket. Det kan være, der har været misforståelser, eller at nogen har følt sig trådt på, uden at det var din intention. Hvis du vælger at tage den snak, så prøv at fokusere på at lytte og forstå fremfor at gå i forsvarsposition.
Derudover er jeg nysgerrig om hvorvidt du har snakket med din kæreste om det?
Jeg tror det kunne være godt at få talt åbent med din kæreste om, hvordan du har det. Fortælle, hvordan det påvirker dig, at du føler dig udelukket, og vær ærlig omkring din usikkerhed i forhold til pigen i gruppen. Prøv at gøre det uden at anklage, men med fokus på, hvordan det føles for dig.
Når det kommer til pigen i gruppen, kan det være svært at lade være med at frygte det værste, men det er vigtigt at huske, at du ikke kan kontrollere andre mennesker – kun hvordan du selv reagerer. Hvis din kæreste er opmærksom på dine bekymringer og respekterer dine følelser, er det et godt tegn på, at de tager dig og jeres forhold seriøst. Prøv også at mind dig selv om, hvorfor din kæreste er sammen med dig, og prøv at fokusere på de positive ting i jeres forhold. Der er jo en grund til at i er sammen, og at din kæreste ikke er sammen med hende i gamer med.
Hvis det føles som om, døren til gamergruppen er lukket, kan det være værd at se på, om der er andre fællesskaber, du kan blive en del af. Det kan være gennem gaming eller noget helt andet, der interesserer dig. At finde nye grupper kan både give dig en følelse af tilhørsforhold og hjælpe med at tage fokus væk fra de negative følelser. Jeg ved, det kan være svært, især som kvinde i gamingmiljøet, men steder som Discord kan gøre det lidt nemmere.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget.
Held og lykke og de bedste hilsner,
Juni fra cyberhus