Ked af min krop

brevkassespørgsmål

Ked af min krop

brevkassespørgsmål af
hubla
16 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hej Cyberhus :) jeg er en pige på 16 år og går på efterskole, det har jeg gjort i ca 6 måneder, og kan derfor godt se på mig selv at jeg har taget en del på især i ansigtet og på maven og det vil jeg rigtig gerne af med. største delen af mit fedt sidder på min mave der er også en lille smule der har sat sig på mine lår, men har enligt altid haft store lår siden jeg fik min mens, grunden til at jeg skriver er enligt fordi jeg vil hører om i måske kunne hjælpe mig med hvordan jeg kommer af med noget vægt. Jeg har rytme som valgfag som jeg dog kun kan have 1 gang i ugen hvilket jeg er ret ked af da jeg følte at det var noget jeg kunne bruge for at holde mig i gang. jeg har aldrig været den største fan af min krop har altid synes der har været et eller andet galt f.eks så var der en delle hist og pist som kunne irriterer mig. jeg vejer 10 kilo for meget hvilket gør mig ekstremt ked af det 10 kilo er ikke voldsomt men alleligevel er det for mig. og jeg tænker ekstra meget over det nu nu når jeg har fået en kæreste - han synes dog ikke der er noget galt med min krop og at jeg i den grad burde tage noget mere på, men det er bare noget jeg ikke har lyst til -- det skal dog også siges at han også er forståelig over for det. jeg er næsten villig til at gøre alt, vil dog helst ikke benytte skolens fitness da jeg har gjort det 1 gang eller 2 og der følte jeg at jeg blev set ret meget ned på fordi at jeg ligesom ikke havde brugt fitness den første del af året. jeg er stoppede helt med at spise mellem måltider og spiser heller ikke slik mere, så kun de 3 daglige måltider vi får om dagen kan dog godt lige finde på at tage et æble hvis jeg bliver sulten. jeg er også begyndt og tage hjem i weekenderne for at træne hjemme, dog ikke i et fitness center men bare der hjemme, hvilket jeg føler er godt men synes også bare at det er træls og skulle tage hjem for det. så jeg håber virkelig i ville hjælpe mig med at finde en løsning til hvad jeg kan gøre for at tabe mig ps. så skal jeg ud og rejse med skolen snart og dr skal vi bade en masse og som det ser ud nu har jeg hverken lyst til at hoppe i en bikini eller badedragt hilsen en pige der virkelig ikke er tilfreds med sin krop

Svar:

Hej hubla,

At være utilfreds med sin krop er noget mange mennesker oplever på et eller andet tidspunkt i deres liv. Det er rigtig ubehageligt, og det kan komme til at fylde  meget i ens tanker og bevidsthed, og på den måde komme til at overskygge alle de gode ting, der også er.

At være tilfreds med sin krop handler sjældent om det tal, der står på vægten. At være tilfreds med sin krop handler om at være glad for det man ser, når man kigger sig i spejlet, og om at føle sig sund og rask. Og her tænker jeg, at du er godt på vej. For at føle sig (og at blive) sund og rask, handler nemlig om at få regelmæssig motion og om at spise sundt og varieret. Du skriver, at du er holdt op med at spise mellemmåltider. Hvis de mellemmåltider, du spiste før, var usunde, så er det en god idé at skære dem fra. Men hvis de var sunde (fx frugt, grønt og groft (knæk)brød), behøver man ikke nødvendigvis at skære dem fra. Ofte har kroppen nemlig gavn af, at man indtager flere små måltider i løbet af dagen, i stedet for kun tre store. Så holdes blodsukkeret stabilt og trangen til at snacke mindskes. Faren ved at sløjfe mellemmåltiderne er også, at man kommer til at spise mere til hovedmåltiderne, og så er man lige vidt, for så er det overordnede kalorieindtag det samme.

Hvis du gerne vil tabe dig handler det nemlig om at forbrænde mere end du indtager. Det vil altså sige, at du skal bevæge dig (træne og motionere) i et omfang, der gør, at du forbrænder flere kalorier end du spiser i løbet af en dag. Du skriver, at du er begyndt at træne, men kun gør det derhjemme, og er begyndt at tage hjem hver weekend for at træne. Jeg tror mange kan genkende følelsen af, at andre ser ned på dem, hvis de går i fitness, hvis de ikke er vant til at komme der. I langt de fleste tilfælde tænker andre slet ikke sådan, men selv hvis de gør, så er det dem, der har et problem, og ikke dig. For at træne er en god og en sund ting, og det viser, at man går op i sin egen sundhed og velvære.

Jeg kan også blive bekymret for, om du går glip af for meget af det sociale på efterskolen, hvis du tager hjem hver weekend. Det synes jeg ville være rigtig synd. Derfor tænker jeg, om du måske kan finde måder du kan træne på, mens du er på skolen. Måske er der en skov i nærheden, hvor du kan gå, løbe eller cykle en tur. Eller måske kan du "hjemmetræne" på dit værelse. Det kan også være, at der er nogle af de andre fra efterskolen, der har det ligesom dig, og I så kunne starte jeres egen lille "træningsklub".

Når du skriver, at du ikke er tilfreds med din krop, og du samtidig skriver, at du ikke har lyst til at træne på skolen kan jeg mærke, at jeg bliver lidt bekymret for, hvordan du generelt trives på skolen. Har du det godt? Er du glad for at gå der? Har du venner og veninder? Er du en del af det sociale fællesskab? Hvis svarene på de her spørgsmål er "nej" eller hvis du er i tvivl om hvad du skal svare og/eller hvordan du har det, vil jeg råde dig til at snakke med nogen om det. Det kunne fx være din kæreste, dine forældre, en lærer på skolen eller en god ven eller veninde. Når man har det svært er det rigtig vigtigt at få talt med nogen om det. For så snart vi åbner op, og taler med nogen om, hvordan vi egentlig har det, så bliver det lidt mindre tungt at bære rundt på. Dels fordi man ikke længere står med det alene, og dels fordi, man har en man ved man kan vende sig imod. Som kender én og som kender ens problematik. Derfor håber jeg, at du vil finde én at betro dig til.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at det har givet dig lidt tanker og råd med på vejen. Held og lykke!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål