Syge tanker
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkassen Jeg ved ikke om jeg er ved at blive sindssyg men jeg er begyndt at få sådan nogle tanker om at jeg nemt kunne skade mig selv eller andre. Det er overhovedet ikke noget jeg har lyst til at gøre. Men hvorfor er de der så. Hvis jeg står på toppen af vores trappe tænker jeg nogle gange, at jeg måske ville dø, hvis jeg kastede mig ned af den. WHY 🥺jeg vil ikke dø. Nogle gange har jeg stået i køkkenet og lavet mad, og tænkt hvor nemt jeg lige kunne stikke en kniv i min mor. Det er jo fuldstændig fucked. Jeg er bange for at der er noget galt med mig. Jeg vil ikke gøre de her ting og jeg vil ikke have tankerne. Hjælp.

Svar:
Kære du
Hvor er det modigt af dig at skrive så åbent om noget, der føles skræmmende. Jeg får en fornemmelse af, at du virkelig bekymrer dig om både dig selv og andre, og det er vigtigt at holde fast i.
Det du oplever, kaldes ofte for påtrængende tanker. Det er tanker, som dukker op uden at vi vil det – og de betyder ikke, at du ønsker at gøre noget ondt. Mange oplever sådan nogle tanker, selvom det føles meget ubehageligt.
Når du bliver bange for tankerne, viser det faktisk, at du ikke vil handle på dem. Tankerne er ikke farlige i sig selv – de siger ikke noget om, hvem du er.
Hvad kan hjælpe?
• Tal omkring det med en voksen, du stoler på.
• Overvej at snakke med en psykolog, som kan lære dig at håndtere tankerne.
• Husk: En tanke er bare en tanke – ikke en handling.
Du er ikke alene og du er ikke forkert – du er modig, og du fortjener hjælp og ro.
De varmeste hilsner,
Samara fra Cyberhus