Vægttab, hjælp!
brevkassespørgsmål af
Olivia
22 år
Hej Cyberhus,
Fra da jeg var 18-20 år led jeg af anoreksi, men det er jeg fuldstændig rask fra nu. Jeg har taget det på, som jeg skal, og meget mere til :( Så, jeg vil gerne tabe mig, på en SUND måde, da anoreksi er frygteligt, og jeg vil aldrig igennem det igen. Jeg er 172 cm høj, vejer 93,6 kg og jeg vil gerne veje 60-65 kg. Jeg har vejet mere, men jeg har tabt mig ret hurtigt, og det bekymrer mig, i forhold til at jeg har chance for at ryge tilbage i anoreksien, ELLER at jeg får løs hud. Jeg spiser ca. 2800 kalorier om dagen, hvilket er ret meget jo, men jeg forbrænder til gengæld næsten 7300 kalorier! Jeg cykler mountainbike, mange timer om dagen, da jeg elsker det, og det hjælper på min angst / depression. Derudover vil jeg gerne blive semi-professionel. Skal jeg spise mere, for ikke at tabe mig for hurtigt? Eller er det fint nok? Til morgenmad spiser jeg proteinpandekager med Proteinella fra BodyLab og jordbær. Dertil drikker jeg en is-matcha latte. Mens jeg er ude på cyklen spiser jeg to hjemmelavet energibarer og en banan. Til frokost spiser jeg 120g. kylling og 100g. (ukogt vægt) sorte ris (er det for meget ris?) og en salat lavet af broccoli, blomkål, majs, citronsaft og akacie honning. Til aftensmad spiser jeg 200g. søde kartoffel fritter, 6 mini samosas med grøntsager og mere af salaten fra frokost af. Om sen-aftenen spiser jeg et stykke knækbrød med ost og en riskiks med chokolade. Hvis jeg skal spise mere, hvad kunne det så være? Det skal helst være sundt, og noget der ikke mætter for meget. Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig! :)
Mvh Olivia
P.S. Jeg vidste ikke hvilken kategori, jeg skulle vælge, så valgte bare "blandet".

Svar:
Hej Olivia
Jeg vil starte med at fortælle dig, hvor glad jeg er for at du er lykkes med at kæmpe dig igennem anoreksi. Jeg ved hvor svært det er, efter at have talt med mange unge, der har kæmpet med anoreksi.
Frygten for at falde tilbage i gamle vaner, er meget forståelig, og derfor er det også godt at du spørger til råds, når du ønsker at tage dig. Jeg synes det lyder som om du spiser nogle gode og sunde ting, så det der kan være udfordringen er den mængde kalorier du forbrænder. For hvis du forbrænder mere end 7000 kalorier om dagen, så er et indtag på 2800 kalorier ikke ret meget. Det kan både have en betydning for om du taber dig på en sund og hensigtsmæssig måde, men jeg tænker samtidig på at det kan give dig nogle store udfordringer i forhold til din træning. Dine muskler vil have brug for mere energi for at kunne restituere, og hvis du forbrænder næsten 3 gange mere end du indtager, kan jeg bekymret for at du risikerer skader.
Jeg vil nødigt komme med konkrete råd til hvad du skal spise, da jeg mener det er afgørende at kende dig bedre. Både kende til din historik, angsten/depressionen du kort nævner, din nuværende diæt/træning og ikke mindst dine ønsker og drømme for en semiprofessionel fremtid. For den rigtige diæt skal tilpasses det enkelte menneske, med afsæt i det hele menneske. Så jeg vil råde dig til at snakke med din læge om mulighed for henvisning til en diætist, som kan lære dig at kende, og derefter give dig personlig vejledning. Det tænker jeg du vil have meget mere gavn af, end de mere generelle råd som vi vil kunne give gennem brevkassen her.
Det lyder som om du er godt på vej, og det er rigtig godt at du har fokus på at ville nå dit vægttab på en sikker og sund måde. Jeg synes du skal starte ud med at kontakte din læge, og få god personlig vejledning og hjælp.
Gode hilsner
Maya