nogle spørgsmåll

brevkassespørgsmål

nogle spørgsmåll

brevkassespørgsmål af
anonym
16 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

hej. jeg ahr en række spørgsmål som jeg gerne vil have svar på. jeg går på en lille uddanelses sted ved navn jeg ikke vil oplyse. på den linje jeg går på kan man for det meste lave lige hvad det passer sig. Og ellers så skal man lave nogle ting som jeg syntes er røvsygt. Unskyld sproget. Der er ikke meget der interresrere mig på den linje og det er pænt træls at sku gå i skole 32 timer om ugen og så kede sig hver eneste dag. jeg vil ikke skifte linje fordi at de andre ting interresere mig slet ik. jeg kan stoppe på skolen når jeg vil, eller rettere sagt når jeg finder et andet sted at gå. Første skoledag blev jeg faktisk skuffet og pænt sur. hvordan kan jeg gøre skoledagene bedre/sjovere? jeg ved de andre fra min linje heller ik kan lide det helt vildt fordi halvdelen af dem spiller eller ser youtube. Og så er der en person der faktisk ligger og sover og snorker. Og læren er næsten aldrig i lokalet . og når han er så er han ligeglad med dem der spiller om ham der sover. jeg har aldrig været glad for skole. Da jeg fik at vide at jeg sku gå her hvor jeg går nu blev jeg pænt glad men da jeg så startede blev jeg skuffet.. Så ja hvordan gør jeg min hverdag i skolen bedre?

Mit andet spørgsmål er:

jeg er meget tynd og  smal. Jeg vil gerne hvis det er mugligt blive lidt bredere. jeg har ikke taget på i 2 år men er vokset 20 cm cirka. Hvordan kan jeg blive bredere så jeg ikke ligner en pind? Jeg har fået konsisteret noget hos lægen som jeg ik kan huske hvad hedder men det gør sådan så min krop har svært ved at holde maden nede i maven. Når jeg har spist så kommer næsten alt jeg har spist op af sig selv stille og roligt, og sådan har det været i lang tid. Kan jeg godt blive bredere/støre selvom alt mit føde røger ud igen?

mit trejde spørgsmål.;

jeg har acne eller bumser. Er der en måde at gøre sådan så man ikke er fyldt op mede røde bakterie fyldte buler over hele smasken? næsten hver anden dag så er der lige en eller to nye bumser der er poppet frem. Og det ik lige det rareste.

så ja det var mine spørgsmål. håber i kan svare på dem

Tak

- Anonym

Svar:

Hej anonym

Tak for dine spørgsmål. Jeg har delt dine spørgsmål op og forsøgt at svare på dem her nedenunder.

Spørgsmål 1: Det lyder ikke særligt rart at kede sig hver dag i skolen. Det skal helst føles okay at gå i skole det meste af tiden, og man skal helst have muligheden for at lære og blive udfordret fagligt, hvis man har lyst til det. Du skriver, at du ikke interesserer dig for det, I laver i skolen, og jeg bliver nysgerrig på, om det mon er grunden til, at det er træls at gå i skole lige nu? Hvis man ikke interesserer sig for det, man skal lave, kan det være ret svært at finde motivationen til det, og så kan det blive rigtigt træls at gå i skole hver dag. Derfor synes jeg også, at det er rigtigt flot af dig, at du gerne vil prøve at finde ud af, hvordan du selv kan gøre det bedre for dig at gå i skole.

En af de ting, jeg tænker, du kan prøve at gøre, er at tale med din lærer om, at du synes, det er træls at gå i skole. Det kan også være, at du kan prøve at give din lærer feedback og fortælle din lærer om, hvad interesserer dig, og hvad der fungerer godt i undervisningen, så din lærer kan gøre mere af det. De fleste lærere værdsætter feedback, hvis man kan give den på en ordentlig måde. Man kan give god feedback ved kun at fokusere på de ting, som fungerer godt, og ved at komme med forslag til forbedringer på de ting, som fungerer mindre godt. Det vil sige, at når man giver god feedback undlader man kritik og fokuserer i stedet på det positive og på at finde løsninger.

En anden ting, jeg tænker, du kan prøve, er at tale med din studievejleder. Studievejlederen ved en masse om hvilke skoletilbud, der er i din kommune, og hvilke muligheder der er for fx at flytte skole. Studievejlederen kan også hjælpe med at finde frem til fx valgfag eller andre faglige tilbud uden for skolen, som kunne være spændende for dig at deltage i. Det kan være, at studievejlederen på den måde kan hjælpe dig med at gøre din skoledag lidt mere spændende, så du får mere lyst til at gå i skole.

Spørgsmål 2: Du skriver, at du har en sygdom, som gør, at det er svært at holde maden i maven. Du skriver også, at du derfor er i tvivl om, om du kan tage på, selvom du faktisk godt kunne tænke dig at blive bredere/større. Jeg tænker først og fremmest, at det kunne være en god idé at tale med din læge omkring din sygdom og dit ønske om at tage på. Din læge ved en del mere om din sygdom, og din læge kan også hjælpe dig med fx at finde ud af, hvor meget du skal spise for at tage på. Det er nemlig sådan, at en vægtøgning kun sker, hvis man spiser flere kalorier, end man forbrænder. Eller i dit tilfælde hvis du spiser flere kalorier, end du kaster op. Det kan være, at du kan finde frem til nogle kalorieholdige fødevarer, som du måske også har nemmere ved at holde i maven. Det vil sige mad, som indeholder mange kalorier, og som du kan holde i maven i noget tid, så din krop kan nå at optage kalorierne. Det kan også være, at det er nemmere at spise mange små måltider i løbet af dagen. Det, tænker jeg, din læge kan hjælpe dig med at finde ud af.

Spørgsmål 3: Du skriver, at du døjer med akne og bumser, og spørger om, hvordan du kan komme af med dem. Det kan være rigtigt frustrerende at have bumser, og jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil af med dem. Bumser kan påvirke ens selvtillid og humør rigtigt meget, og det kan hurtigt komme til at fylde rigtigt meget for en selv. Det er imidlertid helt normalt at have bumser, og næsten alle mennesker får bumser i en eller anden grad i løbet af deres liv. Du kan købe forskellige sæber og cremer på fx apoteket, som kan afhjælpe uren hud. Det kan fx være Basiron. Du kan også tage en snak med din læge, hvis du er meget plaget af bumser, og hvis ikke det hjælper at pleje huden med forskellige produkter mod bumser. Det kan være, at din læge kan anbefale dig nogle produkter eller udskrive en recept på noget, som kan hjælpe.

Jeg håber, at du kan bruge mine svar. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du velkommen til at komme forbi chatten.

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål