vågen om natten
brevkassespørgsmål af
Ella
16 år
Der er en dreng som engang imellem kontakter mig på snap. Jeg kan godt lide at skrive/snakke med ham og vi har også mødtes i virkeligheden og kysset lidt, meeeenn... Problemet er at jeg går i skole og så vidt jeg ved laver han intet da han er lidt ældre end mig. Han kontakter mig mellem 11 og 12 om aftenen, på en almindelig hverdag hvor jeg er på vej i seng. Det er virkelig træls da jeg skal tidligt op og så dum som jeg er, svare jeg ham altid fordi jeg simpelthen ikke kan modstå at ignorere ham. Jeg skriver altid at jeg ikke kan snakke fordi jeg er på vej i seng og jeg skal tidligt op, men han er meget stædig og derfor vågner jeg op om morgenen med kun 4-5 timers søvn. JEG KAN IKKE KLARE DET LÆNGERE, mister koncentrationen i undervisningen og halv sover i pauserne. Hvordan siger jeg dog fra?! Eller hvordan ignorere jeg ham?! Hjælp en meget træt pige..

Svar:
Kære Ella
Det er helt forståeligt, at du føler dig træt og udkørt om morgen og i skolen, når du nu bliver kontaktet meget sent om aften og har brug for en lang natsøvn. Jeg vil starte med at sige, at din egen sundhed og trivsel bør komme i første række, og får du ikke den nødvendige søvn kan det have nogen kedelige konsekvenser, som du også lidt oplever nu fx er du overtræt og ukoncentreret i skolen. Det er vigtigt at du ved, at du har din fulde ret til at sige fra, også selvom modparten måske er insisterende på at du bliver. Jeg skal forsøge at give dig et par hjælpende råd med på vejen:
Vær ærlig: Den bedste måde at sige fra på er at være ærlig og direkte over for ham, og fortæl ham, at du har brug din søvn, og du kan derfor ikke snappe og chatte om aftenen. Stiller han spørgsmål til det, kan du tilføje at du har brug for at fokusere på din skole og lektier og derfor er det ikke for godt hvis du mister søvn. Hvis han virkelig gerne vil dig og er oprigtig interesseret i dig vil han respektere dine grænser og beslutninger.
Det mere forsigtige råd: Hvis det er lidt for hårdt for dig at være hudløs ærlig overfor drengen kan du også vælge at gå lidt mere forsigtig til værks. Du kan prøve at udtrykke dig på en mildere måde, du kan fx sige ”Jeg nyder virkelig at snakke med dig, men jeg har virkelig brug for min søvn ellers kan jeg ikke fungere ordentligt i skolen. Kan vi ikke evt. snakke fx mellem klokken 15-17 i stedet for, på denne måde går det ikke ud over min søvn?” Som sagt i det tidligere råd hvis han virkelig vil dig det godt, så respektere han dit valg.
Lav aftaler med dig selv: Hvis du ikke ønsker at tage samtalen med ham lige nu, kan du prøve at lave nogen aftaler med dig selv, hvornår du kan og vil besvare hans snaps og beskeder. Hvis du ved du ikke kan modstå at svare ham, så prøv at slå notifikationer for snapchat og andre sociale medier fra eller hvis du har en Iphone så sæt evt. din telefon ”fokus eller forstyr ikke” (det skulle gerne se ud som et måne symbol). Sådan kan du også tvinge dig selv til ikke at svare eller se hans beskeder, og ikke føle dig fristet til lige at snappe ham. Husk dig selv på, at du har brug for din søvn, og du har brug for at være frisk og klar til skolen, og det er vigtigere på langsigt end det er at skrive med en fyr her og nu.
Husk på, at det er vigtigt at tage vare på dig selv og dine behov. Du er ikke egoistisk eller ond fordi du sætter grænser og fortæller hvad du har behov for. Hvis drengen som sagt ikke vil respektere dine grænser og behov, så er det måske ikke den bedste person at have en relation med.
Håber mit svar kan hjælpe dig lidt, og held og lykke til dig.
Venlig hilsen Kylie