Blevet smidt ud hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa. Sagen er den at mine forældre har valgt jeg skal flytte hjemmefra hurtigst muligt, men har ingen steder at flytte hen. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære du
Øv, sikke en lidt træls situation du sidder i. Det kan være en kæmpe udfordring at ens forældre vil have man flytter ud, selvom man måske ikke er klar til at flytte ud og man oveni ikke har et sted at flytte hen. Jeg vil prøve at give dig et par forskellige råd til hvordan du kan takle denne her lidt trælse situation.
Tal med dine forældre: Hvis du ikke har allerede gjort det, kan det måske være en rigtig god ide at tage en snak med dine forældre om, hvorfor de ønsker, at du flytter ud, og fortæl hvordan du evt. har det med det hele, at du måske slet ikke er klar til eller har lyst til at bo alene. Du er godt nok 18, og myndig, men det betyder jo nødvendigvis ikke man er klar til at stå på egne ben endnu, og vi er ikke alle sammen lige nødvendigvis blevet voksne fordi man er 18+. Hvis du fx ikke er klar til at flytte ud endnu kan dig og dine forældre fx lave et kompromis med at du også begynder at betale fx lidt af huslejen, diverse regninger, indkøb osv. eller at du tager dig mere af de huslige pligter. I kan så i fælleskab prøve at finde en løsning sammen som kan fungere for alle parter.
Søg hjælp fra kommunen: Eftersom du er 18 år og måske snart mangler et sted at bo, kan du kontakte din kommune og bede om hjælp til at finde fx en midlertidig bolig, bosted for unge eller et andet boligbehov, der passer til din situation. De kan også give dig rådgivning om din situation og muligheder.
Spørg venner og familie: Du kan også evt. overveje at bo hos venner/veninder eller andre familiemedlemmer midlertidigt, indtil du kan finde et mere permanent sted at bo. Du kan også undersøge mulighederne for midlertidig bolig som fx kollegieværelser (kræver dog typisk du også går på universitetet eller er studerende samtidig) eller ungdomsboliger.
Undersøg facebook og boligsider: Der er også forskellige bolig grupper på facebook, du kan evt. også tjekke det ud for at se om du kan finde et billigt bo der, eller skriv du søger noget at bo i. Du kan også holde øje med diverse boligsider og se om der kommer noget til salg du kunne være interesseret i.
Det var nogen af de råd jeg kunne byde på denne gang, og jeg håber du kan bruge noget af det, og forhåbentlig finde en mulighed der passer bedst til dig. Du fortjener at blive hørt og lyttet til i sådan en sag for det med at flytte ud kan være lidt af en udfordring når man oveni også er så ung.
Venlig hilsen Kylie