Kan jeg stoppe min mens permanent?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg skriver herind fordi jeg virkelig hader at have min menstruation, (hvilket jo nok selvfølgelig ikke er helt usædvanligt) men føler alligevel at alle andre er meget bedre til at håndtere det end jeg er. Har haft det i nogle år nu, så burde efterhånden være vant til det, men alligevel føler jeg hver eneste gang jeg får det at det ødelægger mit sociale liv i den uge. Der har i løbet af årene været rigtig mange sociale arrangementer jeg har pjækket fra, fordi jeg havde min mens og ikke kunne overskue at skulle bekymre mig om det 24/7. Jeg har også tit pjækket fra skole de første par dage i ugen hvor min mens er værst. Ved ikke hvorfor jeg altid lader det ødelægge så meget for mig, har virkelig prøvet mange gange bare at tage det roligt og lade vær med at bekymre mig om det ligesom alle andre gør, men det lykkes aldrig. Har selvfølgelig overvejet p-piller, men har bare hørt så meget dårligt om dem og at de skulle have så mange bivirkninger at jeg helst foretrækker ikke at tage dem. Det næste jeg har tænkt over lyder måske lidt dramatisk, men føler den bedste mulighed for mig ville være hvis jeg bare kunne stoppe det permanent og aldrig behøvede at bekymre mig om det igen. Ved at man godt kan få lavet sådan en operation, men ved ikke om man skal være 18 for det eller om en forældres tilladelse ville være nok? Ved selvfølgelig også godt, at det vil betyde jeg ikke kan få børn og sådan noget, men for at være ærlig, har jeg alligevel aldrig haft den store lyst til børn og ville have det helt fint med ikke at få børn. Sorry hvis alt det her lyder for urealistisk eller skørt, det er bare nogle tanker jeg har gjort mig.
Sagen er ihvertfald den, at jeg virkelig hader at have min mens, da jeg føler den fuldstændig ødelægger mit sociale liv og ved ikke hvad jeg skal gøre?

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at din menstruation påvirker dit sociale liv.
Du fortæller, at du føler, at alle andre er bedre til at håndtere deres menstruation, end du er. Jeg vil blot fortælle dig, at mange kvinder/piger lige som dig oplever, at deres menstruation påvirker deres sociale liv. Det kan både være i form af smerter, kraftig menstruation og generelt ubehag. Så du er ikke alene med dine frustrationer.
Uanset hvilke genér du oplever under din menstruation, er det vigtigt, at du kontakter din læge. Sammen med lægen vil du kunne finde den rette løsning for dig, så du ikke skal være begrænset, når du menstruerer. Måske virker det overvældende at skulle tage kontakt til lægen. Men lægen er vant til at tale om det, Jeg er sikker på, at din læge gerne vil hjælpe dig. Du vil også kunne dele dine overvejelser med lægen om p-piller og operationen. Her vil lægen kunne informere dig om bivirkningerne ved de forskellige løsninger, for der findes også andre muligheder end p-piller.
Jeg kender ikke til operationen, som du nævner. Derfor vil jeg anbefale, at du taler med din læge om den. Du fortæller, at du efter operationen ikke kan få børn. Det lyder som en ret alvorlig bivirkning. Jeg kan godt forstå, at tanken om børn ikke fylder så meget for dig lige nu. Selvom du er meget sikker på, at du ikke vil have børn nu, kan det ændre sig med tiden. Derfor tænker jeg, at det måske er bedre at holde muligheden for at få børn åben lige nu, da der findes mange andre løsninger, som din læge helt sikkert vil fortælle dig om, hvor du stadig kan få børn efterfølgende.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du får en god snak med lægen.
De bedste hilsner Emilie