Skoletræt (gymnasiet)
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg er sindssygt træt af skole og har ingen motivation til at deltage aktivt i timerne eller lave mine afleveringer og andre lektier. Jeg går i 2.G og jeg er så træt af skolearbejdet. Jeg kan stadig godt lide det sociale og har en god og stor omgangskreds, så mit problem er kun det faglige. Jeg er mega træt af og irriteret på alle min lærer og jeg er træt af alt det faglige de vil have os igennem. Jeg gider ikke engang at række hånden op og jeg orker ikke at møde op til timerne fordi så skal jeg lave noget fagligt og det gider jeg ikke. Jeg hader især matematik og virksomhedsøkonomi. Jeg er generelt meget træt af alle forventningerne og karakterne og det gør at jeg mister min motivation. Mit spørgsmål er hvad kan jeg gøre for at få min motivation tilbage? Og hvad kan jeg i det hele taget gøre for at gennemføre det sidste 1,5 år af min uddannelse, fordi jeg har ikke tænkt mig at give op nu og droppe ud? Venlig hilsen

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit brev til brevkassen.
Du spørger, hvad du kan gøre, for at få din motivation til at gå i skole tilbage. I den forbindelse tænker jeg på flere forskellige ting. For at give det bedste svar, så er det jo oplagt, at vi finder ud af, hvad din skoletræthed egentlig handler om, så man kan ændre på noget der.
Du skriver jo, at du ikke har tænkt dig at droppe ud, så der er jo et eller andet der holder dig fast i at ville gennemføre din ungdomsuddannelse, hvilket jeg ser som et positivt tegn. Så har du  ikke givet op på det. Derudover synes jeg at det er dejligt at læse, at du trives i det sociale!
Det centrale spørgsmål er som jeg ser det: hvorfor er du træt af skolearbejdet?
Er det for svært, det faglige? Specielt matematik og virksomhedsøkonomi, som du nævner? Eller - har du set dig sur på skolen, og lader de negative tanker omkring skole fylde alt for meget, i forhold til hvordan du tidligere har haft det, og måske egentlig stadig har det?
Hvad mon du selv tænker? Og endnu vigtigere: har du snakket med en studievejleder om de her ting, som du nævner i brevet? Det er  netop studievejlederes opgave at hjælpe med ting, som du nævner her. Så det synes jeg stærkt du skal overveje.
Jeg har fuld forståelse for, at man i forskellige perioder ikke synes at det er lige fedt at gå i skole. Ens lyst til skole kan, ligesom mange andre ting i livet, gå op og ned. Så jeg undrer mig over, om du måske bare lige nu er i en periode, som ikke er ret god – men du samtidig er bevidst om, at det sagtens kan blive bedre?
Måske, når du kommer i 3.g, at noget ændrer sig, fordi du kommer lidt tættere på målet? Måske kan du huske tilbage på perioder i 1.g, hvor du var mere motiveret? Og hvis ja, hvorfor var du så mere motiveret dengang?
Et citat jeg selv holder af er, at ”vi ser ikke verden som den er, men som vi er”. Og lige nu, lyder du til at være meget skoletræt. Men det betyder ikke, at du altid vil være det.
Jeg hepper på dig, og håber at du kan komme tilbage på sporet skolemæssigt igen.
De bedste hilsner, Jeppe