Urin og underliv efter kemo
brevkassespørgsmål af
Mathilde
22 år
Hej Cyberhus Jeg har fået meget stærk kemo i vinters og foråret, og også en masse forskelligt bredspektret antibiotika og meget andet medicin (inkl. zoladex). Da jeg fik kemo skulle jeg i fire dage efterfølgende slå låget ned inden jeg skyllede ud og ingen måtte gå derud udover mig i 10 min. efterfølgende. Mit urin lyder som om det er ætsende når jeg smider papir i kummen og det skummer nærmest som syre, jeg var dog ved egen læge pga. mit urin skummede for en måned siden og der var intet i urinprøven. Hele mit underliv (udefra skeden/det overfladiske) kan klø volsomt, føles hævet og er nærmest ru (nærmere små flager af hud sidder løs). Jeg ved ikke om det bare er pga. kemo og tidligere zoladex. Jeg tør ikke tage til min egen læge da jeg bl.a. har svært ved gynækologisk undersøgelse pga. traumer og derved kan få det enormt skidt under og efterfølgende min. resten af dagen. Derudover er min faste læge på ferie pt. og skal ingen omstændigheder tale med en anden om det udover dem jeg er tilknyttet pga. cancer. Det er mega ubehageligt det med gynækologiske undersøgelser og skammer mig helt enormt. Hvad tænker I? Og hvad kan jeg gøre? Håber på svar. Tak

Svar:
Hej Mathilde
Tak for dit spørgsmål.
Hvor er det sejt at du skriver herinde med dit spørgsmål og rækker ud efter hjælp. Det lyder til at du har været igennem et langt og hårdt forløb, som har påvirket dig meget. Ud fra det du skriver vurderer jeg at dine symptomer fra underlivet med stor sandsynlighed skyldes behandlingen af din kræftsygdom.
Zoladex kan gøre slimhinderne i dit underliv tørre og irriterede, men kemoterapi kan også gøre at slimhinderne bliver mere sarte og tørre. Når slimhinderne i underlivet er påvirkede er der større risiko for at man kan få en infektion, da de ikke kan beskytte ligeså godt længere. Det er svært at rådgive dig om præcis hvad der er årsagen til dine gener i underlivet, samt hvad der kan gøres her, og jeg vil derfor anbefale dig at tage kontakt til en læge du er tryg ved - enten din egen læge eller din kontaktlæge.
Det er vigtigt at du får god hjælp til at afhjælpe dine udfordringer i underlivet, da det lyder meget ubehageligt for dig. Du skriver at du skammer dig enorm meget, og som jeg forstår det skammer du dig over at den gynækologiske undersøgelse er ubehagelig for dig. Alle oplever en gynækologisk undersøgelse forskellig ud fra tidligere erfaring og eventuelle traumer, men det er helt normalt at have en følelse af at være blottet, utilpas, anspændt, nervøs, m.m. og at det er noget som bare skal overståes. Og når du skriver at du har nogle traumer fra tidligere samt dine nuværende symptomer i underlivet, er det helt forståeligt at det er uoverskueligt for dig. Derfor er det vigtigt at du kontakter en af lægerne i dit forløb som du er tryg ved. Du kan fortælle at du får det dårligt hvis der skal laves en gynækologisk undersøgelse og i fællesskab kan i måske finde en måde, hvor du føler at det er okay for dig at blive undersøgt - måske kan det være nok "bare" at kigge på dine slimhinder udvendigt, og at der slet ikke er behov for fuld gynækologisk undersøgelse hvor man også kigger op i skeden.
Og husk at det altid er okay at sige fra hvis det gør ondt eller på anden måde er for ubehageligt for dig. Indtil du får en tid hos en læge, kan du forsøge at smøre dine slimhinder med en parfumefri fedtcreme som kan købes på apoteket. Det kan evt. hjælpe hvis symptomerne skyldes at dine slimhinder er blevet meget tørre af behandlingerne.
Rigtig god bedring!
De bedste hilsner Mette