Nøgen

brevkassespørgsmål

Nøgen

brevkassespørgsmål af
Line
10 år
Oprettet 9 måneder 1 uge siden

Må jeg godt tage nøgen bilder

Svar:

Hej Line.

Når du er under 18 år, så er der nogle særlige regler i loven ift. at tage nøgenbilleder af sig selv, og med nøgenbilleder menes der billeder, hvor man ikke har tøj på, og hvor der er fokus på ens kønsdele.

Og nu til dit spørgsmål: I princippet må du gerne tage nøgenbilleder af dig selv, så længe du ikke deler det med andre. Det må man nemlig ikke, når man er under 15 år. Når man bliver 15 år, må man gerne dele et nøgenbillede af sig selv, men kun med en kæreste, hvor man har fået lov af personen. Og ellers skal man faktisk være 18 år, før man må dele nøgenbilleder af sig selv med andre, hvis man har fået lov af dem, man sender det til.

Når jeg skriver, at du i prinicppet gerne må tage et nøgenbillede af dig selv, så står det faktisk ikke tydeligt i loven, om du egentlig må. For i loven står der, at man ikke må opbevare nøgenbilleder, når man er under 15 år. Opbevaring forstås som, at man ikke må have det liggende på hverken telefon, usb stik, udprintet eller lignende. Så det betyder, at hvis man tager et nøgenbillede, skal man i princippet slette det med det samme, da man ikke må have det liggende på ens telefon. Men loven er lavet for at beskytte børn og unge mod, at andre vil skade dem ved fx at videredele nøgenbilleder mod deres vilje, så jeg vil mene, at du gerne må tage nøgenbilleder af dig selv uden at skulle slette det.

Hvis du tager et nøgenbillede af dig selv, så vær opmærksom på, at der kan være en risiko ved at det ligger på din telefon, hvis du ikke sletter det igen. Fx kunne andre komme til at se dem, hvis de låner eller får fat i din telefon. Hvis din telefon er koblet med fx Icloud eller Google Fotos, så ligger de på en måde på nettet, hvor der kan være risiko for, at man kan blive hacket, og det altså kan komme i de forkerte hænder.

Det blev et lidt langt svar på dit spørgsmål. Så et kort svar er, ja du må gerne tage et nøgenbillede af dig selv, men du må ikke dele det videre. Og hvis du tager et nøgenbillede af dig selv, skal du være opmærksom på, at det er ikke er sikkert at have det liggende på din telefon, så jeg vil anbefale dig at slette et eventuelt nøgenbillede af dig selv.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål