Uregelmæssig blødning eller?

brevkassespørgsmål

Uregelmæssig blødning eller?

brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Jeg har i snart 2 år døjet med noget jeg tænker er uregelmæssig blødning. Det er kommet efter jeg har havde spiral, og er nu på p-piller igen, som holder det lidt tilbage. Før det havde jeg en rekort med at pletbløde 35 dage i streg. Efter jeg er startet på p-piller er det ligeså langsomt blevet bedre, og nu er det maks en uge udover menstration, hvor der er lidt lyserødligt udflådt lignede konsistents, og nogen gange brunt. Jeg er blevet testet for kønssygdomme og fået lavet celleskrab et par gange uden det har vist noget i den tid jeg har pletblødt, men min læge kan dog sige at jeg meget hurtigt kommer til at bløde i underlivet de gange hun har foretaget celleskrab og undersøgt mig for sexsygdomme, men ellers ser alt normalt ud. Jeg har haft den samme kæreste de sidste 6,5 år, og vi har ikke været sammen med andre end hinanden, hellere ikke inden, så sexsygdomme er udelukket i mit hoved, og især når resultaterne også har vist det..
Jeg har nu fundet en sammenhæng mellem nogen af mine uregelmæssige blødninger. Hvis jeg har skulle af med afføring, hvor jeg har skulle presse lidt ekstra har jeg ofte blødt lidt fra skeden af, det er så forskelligt om det stopper efter et par timer, eller om der går flere dage. Og især hvis det er op til menstruation, så kan jeg næsten være sikker på at det er ind til at jeg får min menstruation. Er der noget jeg skal være bekymret for? Jeg kan også mærke at det påvirker mig meget om jeg kan have svært ved at have sex med min kæreste, fordi jeg er bange for at jeg enten har lidt pletblødning eller om det kommer bagefter. Også er det også begyndt at fylde i forhold til at det er muligt for mig at få børn, ved tanken om at hvis jeg pletbløder i 10-30 dage når jeg en gang stopper på p-piller om der så vil være ægløsning..
Det var mange bekymringer og tanker jeg kom med der, og jeg ved godt at i ikke kan sige bag en skærm "du døjer med det her, det er helt sikkert" eller noget i den stil, men håber i kan give mig nogen gode råd eller komme med et faglig perspektiv på hvad det kan være.. :-) Efterhånden er det hvertffald ret frusterende..

Svar:

Hej, og mange tak for dit gode spørgsmål.

Jeg forstår dine tanker og bekymringer, men som udgangspunkt skal du ikke være bekymret. Uregelmæssige blødninger kan opstå hos kvinder i alle aldre. Hos unge kvinder er forklaringen ofte tilfældige og ufarlige hormonforstyrrelser, der som regel går over af sig selv. Du skal have kæmpe ros for, at have taget til din egen læge, og haft fået det undersøgt, specielt at du har ladet dig undersøge for kønssygdomme.

Du skal også huske på, at man sagtens kan få pletblødninger, selv når man bruger prævention, herunder spiral/p-piller.
Andre årsager til uregelmæssige blødninger, kan være stress, som kan give hormonforstyrrelser.

Jeg er som læge ihvertfald ikke bekymret, men anbefaler selvfølgelig, at såfremt du oplever øget blødning, eller at det fylder for meget i din hverdag, så bør du blive set af en gynækolog.

Her er et link, hvis du er interesseret i at læse lidt mere om uregelmæssige blødninger: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/symptomer...

Venlig hilsen

Khaled, Læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål