Hormonspiral bivirkninger

brevkassespørgsmål

Hormonspiral bivirkninger

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 2 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg har i længe overvejet at få en hormonspiral, da min mensturation er meget kraftig og uoverskuelig. Det forhindre mig i at komme i skole og jeg undgår helst at indgå socialt med folk i frygt om at bløde i gennem.

Jeg syntes at hormonspiral lød som en rigtig god løsning, men jo mere jeg har læst om bivirkninger bliver jeg mere bekymret.

Jeg har set folk få cystisk akne, dog står der at der er større chance for at få det hvis man allerede normalt får hormonele udbrud i forbindelse med menstruationer og det får jeg ikke. Derudover frygter jeg at tage meget på og få konstant oppustning det ville virkelig ødelægge mit selvværd. Jeg har også tidligere været diagnoseret med svær depression og det ville være ærgerligt at få det igen. Dog er det primært urenheder, oppustelse og vægtøgning der bekymre mig.

Jeg vil virkelig gerne høre om I synes det er noget jeg burde holde mig fra. Jeg vil bare virkelig gerne have den for det ville hjælpe mig meget i forhold til mensturation og prævention.

Tak på forhånd :)

Svar:

Kære dig,

Mange tak for dit spørgsmål om hormonspiral og bivirkninger. Du har helt ret i, at hormonspiral kan bruges til at mindske styrke og varigheden af menstruationen.

En hormonspiral indsættes i livmoderen, hvor det meste af hormonet fra spiralen bliver optaget lokalt. Dog kan man ikke undgå, at en lille del af hormonet bliver optaget i kroppen og virker andre steder. For langt de fleste, er der kun få eller ingen bivirkninger, og oftest forsvinder de efter de første måneder.

Som du nævner, er der blandet andet en risiko for at få udvikle akne, særligt hos dem der har lidt af det før. Derudover er der risiko for at udvikle depression, hovedsageligt hos dem der kæmpet med dette tidligere, hvilket du nævner at du tidligere har været diagnosticeret med.

Jeg synes derfor, at du skal tage forbi din egen læge og drøfte disse overvejelser, og som kan hjælpe dig med at vurdere om en hormonspiral er det rigtige valg for dig.

Held og lykke!

Med venlig hilsen

Trine, læge

TrineGs billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål