Prævention
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa!
Jeg har i længere tid tænk og snakket med min kæreste om vi snart skal have sex. Dog er delen med graviditet knap så sjovt, som at have sex, og derfor vil jeg spørge ind til hvilken slags prævention vi kan benytte. Jeg ved godt at man først må når man bliver 15 (hvilket jeg bliver snart).
Er der ting, som ikke er tilgængeligt pga. min alder? Jeg har tænkt på spiral (IUD), men ved ikke om jeg må benytte den, da jeg jo er 14.
Mvh mig<3

Svar:
Hej med dig,
Dejligt med en sød kæreste og det lyder også som om I har en god kommunikation sammen.
Til piger og yngre kvinder er mini- eller p-piller 1. Valg da det er nemt at starte op og nemt at fjerne hvis man ikke tåler hormonerne så godt. De fleste synes det er nemmest med p-piller fordi man kan tage dem med 12t interval fremfor tre timer før mini-piller beskytter.
Spiralen er en præventionsform vi primært bruger til kvinder som har født et eller flere børn.
Kondom er dog stadig den eneste præventionsform der også beskytter mod kønssygdomme
Mvh Louise