Svedige hænder

brevkassespørgsmål

Svedige hænder

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 3 år 3 måneder siden

Hej

Har et problem med at hele tiden når jeg er i skole og sammen med vennerne osv. sveder mine hænder næsten hele tiden. Er begyndt og lægge meget mærke til det og bliver ved med at tænke på det. Tror jeg bliver "nervøs" over dette og får endnu svedigere hænder. Det her er problematisk fordi jeg føler det er akavet at skulle give hånden til mine kammerater eller lignende.

så mit spørgsmål går ud på hvad årsagen kan være og hvad kan få det til at stoppe.

på forhånd tak for hjælpen

vh dreng på 14

Svar:

Kære Dreng 14,

Du har helt ret i, at det nok bliver værre desto mere du tænker over "svedige hænder". Det er sådan at nervøsitet godt kan give sveden i hænder, som et af "symptomerne".På apoteket kan du købe en deo/roll-on, der indeholder "aluminiumklorid". Det kan du forsøge at bruge i håndflader. For nogle vil det hjælpe tilstrækkeligt på den øgede mængde håndsved. Hvis det ikke er nok findes der andre muligheder, men dette vil kræve at du bliver set hos din egen læge, som så kan henvise dig videre i systemet. Her vil der være mulighed for andre behandlingstilbud, hvis det er meget invaliderende for dig i din hverdag. Af disse behandlingstilbud kan blandt andet nævnes "BOTOX" indsprøjtninger, som er et "nervehæmmende stof", der blokerer svedsudskillelsen ved at blokere de nerver der sender signaler til svedkirtlerne. Det er slet, slet ikke sikkert det bliver aktuelt for dig, men det kan være meget rart at vide, at man har mulighed for at snakke forskellige behandlingstilbud igennem med sin læge.

Hvis du generelt har tendens til at svede og det er noget nyt, synes jeg du skal få tid ved din læge til en snak. Her vil han/hun spørge ind til nogle flere symptomer(ting), for at komme årsagen til svedtendensen nærmere.

Håber mit svar kunne hjælpe dig.

Mvh. Maja

Najas billede
Maja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål