undervægtig?

brevkassespørgsmål

undervægtig?

brevkassespørgsmål af
Sarah
17 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

jeg er 17,5 år. Jeg er ca 170 cm og jeg vejer ca 54. Jeg er normalt bygget, men er flere gange blevet kaldt spinkel eller for tynd. Jeg har tabt mig næsten 4,5 kg på knap 4 uger. Fordi jeg ikke har den store appetit. Jeg spiser egentlig kun for ikke at blive sulten og sådan holde mig i live...

Jeg er lidt bange for at jeg måske er ved at få en spiseforstyrrelse, for jeg prøver at undgå mad og jeg har lige bestilt en pakke med slankepiller, til en måned. Mit ønske er at komme ned og veje 45-46 kg. Gerne mindre. Vil det være sundt?

mvh mig

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan forstå, at du har tabt dig 4,5 kg på de seneste 4 uger og at du gerne vil tabe dig yderligere 10 kg. Man kan udregne et Body Mass Index ud fra højde og vægt, det giver et fingerprej om hvor meget man bør veje regnet ud fra højden. Med din nuværende vægt falder du i kategorien normal vægtig, men i den lave ende. Hvis du taber dig yderligere vil du altså falde i kategorien undervægtig. Hvis du taber dig yderligere 10kg vil det være direkte farligt for dig. Dine knogler, hud og organer vil begynde at tage skade, man ser desuden at menstruationer ophører.

Efter det du fortæller, så kan du være på vej ud i en spiseforstyrrelse og det er noget man skal tage alvorligt. Du skal ikke kun spise mad for at holde dig i live, du skal spise mad fordi det giver dig energi til at lave alle de ting du synes er sjovt. Netop de ting du synes er sjovt skal du dyrke noget mere. Hvornår føler du, at du har det godt? -hvornår griner du? Er det når du er sammen med dine veninder? For så lav nogle flere aftaler med dem.

Jeg synes, at du skal gemme din vægt langt væk og prøve at fokusere på hvordan du har det i stedet for. Gem også dit spejl langt væk. Og så skal du tale med nogle om det. Inde på hjaelp.lmsos.dk kan man både snakke og chatte med folk der har meget forstand på spiseforstyrrelser, og hvordan man har det når man måske er på vej ud i et usundt forhold til mad.

Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig.

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål