Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Jasmin
13 år
Oprettet 6 år 2 måneder siden

Hej, jeg fik min mens for tredje gang her for to dage siden. Og jeg bløder meget mer kraftigt end hva jeg plejer, plus der er klumper.. ville bare lige høre om det var normalt at ens mens kunne blive mer kraftig ?? Det er meget træls at jeg bløder så meget, da jeg har blødt igennem og skal nok lige skifte bind lidt oftere.. Er det normalt Er 13 år Mange tak, på forhånd

Svar:

Kære Jasmin.

Det er helt normalt at menstruationerne kan variere lidt, både i hvornår de kommer, hvor lang tid de varer og hvor kraftige de er. Dette er endda mere udtalt de første år man har menstruation da kroppen lige skal finde en balance i de nye hormoner som er årsagen til menstruation. Især denne ubalance i hormonerne kan gøre at man i starten kan have meget kraftige menstruationer og også menstruationssmerter.

Det er helt naturligt og ikke noget man skal være nervøs over. Hvis man er plaget af meget kraftige menstruationer og smerter under menstruation kan man få hjælp hos egen, enten med noget smertestillende eller hvis dette ikke er nok, kan man forsøge med p-piller. P-piller styrer menstruationen bedre en kroppens egne hormoner og gør at menstruationen bliver mindre og ofte mindre smertefuld. Det er slet ikke sikkert dette er nødvendigt i dit tilfælde.

Men tiden vil din menstruation sikkert indstille sig, så den er lidt mere rolig. Det kan være givende at spørge sin mor eller søstre (hvis man har nogle) hvordan deres menstruation var og er, da det ofte er ens i familier. Så ved man lidt hvad man kan forvente.

Håber dette kan give dig lidt mere tryghed i den nye periode af dit liv du er gået ind i.

Mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål