hjælp!

brevkassespørgsmål

hjælp!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej ! Jeg skriver herind fordi jeg har et problem som jeg ikke bare sådan kan snakke med nogen om! Jeg havde her få godt 3-4 måneder været i bad og maseret mig og havde det egentlig fint bagefter men fik så i løbet af dagen en høj tissetrang en før og mærkelig irritation i skeden (ingen kløe eller svie eller noget!) og gik så rundt med det i nogle uger. Irriteret mig egentlig kun fordi jeg følte at efter jeg havde tisset af var følelsen af at skulle tisse der stadig!! Tog en test for at se om jeg havde blærebetændelse men den viste nej! Et par dage senere tog jeg til lægen og han fandt så ud af at jeg havde haft en lille blærebetændelse ! Alt var fint en til jeg her for et par dage siden masseret mig i brusebadet nede i skeden og fik så den følelse igen (som jeg beskrev ovenover) Ved ikke om det er fordi at det ikke er så godt for skeden at få vand sprøjtet direkte hårdt op i eller??? Ved ikke, føler bare det er mærkeligt !! Så.. håber i kan give mig et svar!!! Og PLEASE sig ikke jeg skal gå til læge og sige det for jeg synes det er pinligt at snakke om !!! Især med hensyn til det med at massere sig dernede!!!! Vh den forvirrede

Svar:

Hej den forvirrede.

For det første vil jeg gerne sige, at der er ikke noget forkert i at massere sig dernede. Så fortsæt bare med det.

Du kan godt have haft en blærebetændelse, selvom din egen test viste nej. Nogle gange kan man først se det efter noget tid.

Man anbefaler faktisk, at når man har haft sex, går man ud og tisser bagefter. For hvis man har fået nogle bakterier op i urinrøret, kan man skylle dem ud ved at tisse. Det kan i princippet også ske, når man masserer sig selv dernede, så prøv at tisse bagefter og se, om det kan holde irritationen væk.

Irritationen kan også godt skyldes, at selve massagen er lidt hård for urinrørets sarte slimhinde. Det behøver altså ikke at være en bakterie, der giver irritationen, men fordi urinrøret bliver trykket og mast lidt.

Hvis du stadig har symptomer, synes jeg, du skal gå til lægen for at se, om du har en blærebetændelse med bakterier, for det kan man behandle med antibiotika. Hvis det bare skyldes selve massagen, så kan du prøve at holde en pause eller gøre det lidt blidere et stykke tid, til det er gået over igen.

Jeg håber, du kan bruge mit svar!

Mange hilsner

Christine