Underlige søvnproblemer

brevkassespørgsmål

Underlige søvnproblemer

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej. Jeg har et problem når jeg skal sove. Det sker ikke hver dag, men mange gange om ugen. Når jeg skal lægge mig til at sove går der et par minutter inden jeg falder i søvn, hvilket er ganske normalt tænker jeg. Det underlige er bare, at jeg med det samme begynder at drømme. Jeg har disse drømme der altid får mig til at vågne op blot 10-20 minutter efter jeg er faldet i søvn (kan jeg se når jeg kigger på klokken). Når jeg så lægger mig til at sove igen sker det ikke. Det er altså kun første gang, jeg lægger mig til at sove, det sker. Er ikke overdrevet træt om dagen, og har generelt ikke søvnproblemer. Havde “Night terrors” da jeg var helt lille, men ved ikke om det har nogen sammenhæng. Har dette en fysisk årsag eller er det psyken der spiller en rolle, og kan der i så fald gøres noget ved det? Vh

Svar:

Tak for dit spørgsmål.

Jeg tænker ikke umiddelbart at der er en fysisk årsag, idet du beskriver at falde hurtigt i søvn. man kunne forestille sig at det var stressbetinget, men så er det typisk svært at falde i søvn.Hos nogle kan det hjælpe at begrænse visuelle indtryk, fx pc/tablet/tv i timerne inden man lægger sig til at sove.

Hvis du føler dig godt udhvilet om morgenen tyder det jo på at du får den søvn du behøver. Hvis det er bestemte drøme som går igen kan man evt prøve at kontakte en psykolog men ellers tror jeg ikke det er noget man skal gøre noget ved.

Mvh

mads

Madss billede
Mads fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål