Under og over 18

brevkassespørgsmål

Under og over 18

brevkassespørgsmål af
LA
16 år
Oprettet 4 måneder 1 uge siden

Hej Brevkasse. Jeg er en ung mand på 16 der under en indlæggelse på sygehuset har fået er rigtigt godt forhold til en sygeplejerske studerende. Hun er over 18(19). Jeg har læst noget om at fx en lære ikke må have et forhold til en elev og sådan. Der er noget med hvis der indgår en magtrelation hvis den ene er over 18 og den anden under. Gælder dette også hvis jeg har mødt en sygeplejerskestuderende som har været meget inde over mit forløb? Jeg var indlagt længe måneder, men er udskrevet nu. Hvordan er reglerne i forhold til at må have sex og sådan? Og hvis man ikke må hvad er så grænse så man ikke gør noget ulovligt? Kh LA

Svar:

Hej LA

Jeg kan godt forstå du bliver i tvivl om hvad reglerne egentlig siger. I nogle tilfælde er det ret enkelt og ligetil, mens der andre gange kan være tale om en gråzone.

Som jeg forstår dig, så har du under din indlæggelse haft et rigtig godt forhold til den her studerende, som har været en del af din behandling. Jeg forstår det sådan at I havde et nært forhold, men ikke en seksuel relation. Det er så det du spørger ind til, om kunne være muligt nu, hvor du ikke længere er indlagt.

Du skriver ikke om hun ønsker en kæreste-, eller seksuel relation til dig, men nu svarer jeg ud fra at det er tilfældet.

Og lad is få det nemme spørgsmål af vejen først...hvad må man? Det er nemlig ret enkelt. Man må det hele, eller man må ingenting. Enhver form for seksuel kontakt er ulovligt, hvis forholdet er omfattet af "lærerparagraffen" som den ofte bliver omtalt. Ingen sex, ingen seksuel berøring og ingen kys, eller lignende.

Så spørgsmålet er så om jeres forhold ville være ulovligt, for hende. For det er jo vigtigt at understrege, at hun som den voksne er den eneste der ville gøre noget ulovligt... hvis det, altså ville blive vurderet til at være ulovligt.

Jeg vil umiddelbart tænke, at det du beskriver er et gråzone tilfælde. Du skriver ikke hvad din indlæggelse handlede om, men hvis du fortsat er i en form for behandling, og hun har noget som helst med den at gøre, så vil jeg mene det kunne vurderes sådan I har en ubalance i jeres magtforhold, og at hun derfor ville kunne komme på kant med loven.

Hvis hun overhovedet ikke har en relation til dig, sådan rent fagligt, så kunne det omvendt også være helt problemfrit,  i forhold til loven. Jeg vil dog mene at det kan afhænge af flere forskellige ting. Hvor længe hun var en del af din behandling, hvor stor en del af din behandling hun har været en del af, og måske også hvor længe der er gået siden den faglige relation er ophørt, før I eventuelt starter et seksuelt forhold.

Hvis det ikke er et problem, i forhold til loven, kan det alligevel give hende problemer, i forhold til arbejde og uddannelse. Jeg er ret sikker på at hendes praktiksted og ikke mindst hendes uddannelsesinstitution har klare regler om at de ikke tillader at ansatte eller studerende indleder forhold til patienter. Måske endda også tidligere patienter, og måske endda helt særlige regler for patienter (også tidligere) som er under 18 år.

Så hvad er min konklusion så? Jeg kan ikke sige at et seksuelt forhold mellem jer, med sikkerhed ville være ulovligt. Men jeg mener at hun godt kan risikere at komme på kant med loven, eller med sit praktiksted og sin uddannelse.

Jeg ved godt det ikke var et præcist svar, men jeg håber alligevel du har fået et brugbart svar.

Mange hilsner Pedro

Pedros billede
Pedro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål