Klamydia?

brevkassespørgsmål

Klamydia?

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 10 måneder 1 uge siden

Jeg har været til lægen for at blive testet for blandt andet klamydia, da jeg har været syg i længere tid med følgende symptomer: -kvalme -svimmel -gullig udflåd, som lugter -hovedpine -træt og uoplagt -smerter -mindre appetit Og mere til. Men nu afventer jeg svar, hvilket gør mig helt panisk da jeg ses med en fast. Så kan ikke lade vær at frygte det er klamydia og skulle tage snakken med ham, da jeg ikke har været sammen med andre end ham, hvilket det kunne indikerer. Desuden er alternativet, at han har været sammen med andre bag min ryg, eller en af os har haft det siden før vi begyndte at ses. Dette er et scenarie, som skræmmer mig utrolig meget. Hvordan kan man lige få snakket ud i dette tilfælde, hvis det ender dertil? Tak

Svar:

Kære sød du.

 Det var da godt nok en virkelig træls situation du sidder i der, men så er det derfor rigtig sejt og modigt at du skriver ind til os for at få råd til hvad du evt kan gøre.

 Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig bekymret. Hvis dine testresultaterne skulle bekræfte klamydia, vil jeg varmt anbefale dig at være åben og ærlig i din kommunikation med din kæreste. Jeg ved dette kan blive en svær og måske lidt akavet samtale, men ikke desto mindre er det vigtigt du får taget snakken med ham.

 Forsøg evt at vælge et stille og roligt tidspunkt og sted, og hvor du i fred og diskretion kan dele dine bekymringer med din kæreste. Når du tager denne samtale, er det vigtigt at du ikke bliver sur eller anklagende forså vil han måske ikke lytte til dig yderligere, igen jeg ved dette måske kan blive svært hvis du måske frygter klamydiaen er kommet via potentielt utroskab, men forsøg at hold hovedet koldt når du snakker med ham.

 Samtalen:

 Når det kommer til samtalen kan du evt starte med at dele, at du har været bekymret for dit helbred og for nylig har været til lægen for at blive testet for klamydia. Du kan forklare de symptomer, du har oplevet, og at du endnu ikke har fået testresultaterne.

 Hvis resultatet somsagt skulle bekræfte klamydia, er det igen vigtigt at undgå at bebrejde ham. En god ide er at bruge "jeg"-udsagn for at udtrykke dine følelser. Fx kan du sige: "Jeg har modtaget nogle uventede testresultater, og det har fået mig til at tænke på os og vores forhold. Jeg vil gerne tale med dig om det og prøve at finde ud af, hvordan vi håndterer det sammen."

Husk også at være lydhør over for din kærestes reaktioner og følelser. Samtidig er det vigtigt at i forsøger at løse situationen sammen på bedste is og støtte hinanden igennem eventuelle behandlinger- klamydia er heldigvis nem at behandle, men derfor kan støtte fra sin kæreste være drøn vigtigt.

 Jeg kan somsagt ikke understrege nok hvor vigtig åbenhed, ærlighed og god kommuniation er i et forhold og især i sådan en lidt udfordrende situation som denne- selvom det kan være ubehageligt er det de vigtigste nøgler i et godt og sundt forhold. Jeg vil også tilføje, at hvis du syntes det er for grænseoverskridende at tage snakken med ham face to face så er det også helt i orden at tage den over beskeder, det er der ingen skam ved, men det er op til dig hvad du er mest komfortabel med.

 Jeg håber mit skriv kan hjælpe dig lidt på vej og jeg vil ønske dig en rigtig glædelig jul og et godt nytår og al god vind fremover.

 Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål