Navn på facebook
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Er det lovligt at oprette en Facebook profil med et andet navn, end ens eget? Fx hvis man ønsker at være anonym, kan man så kalde sig noget andet end det, man rigtigt hedder?

Svar:
Hej med dig.
I følge Facebooks "navne politik", så skal man bruge ens rigtige navn, eller dét navn, som ens venner og omgangskreds kender en på, da Facebook gerne vil sikre, at folk ved hvem det er, man som bruger kan komme i kontakt med. Det hænger også sammen med, at hvis en bruger mister adgangen til sin konto, så skal Facebook bl.a. bruge vedkommendes id med navn på, for at hjælpe med at få adgang til kontoen igen. Du kan læse mere om det her.
Det er dog Facebooks egne regler. Når du spørger til lovgivningen, så tænker jeg, at det er fordi du gerne vil sikre, at du ikke gør noget forkert, hvis du opretter en profil med et forholdsvist anonymiseret navn. I Danmark er det ulovligt at oprette en profil på sociale medier, hvor man udgiver sig for at være en anden, dvs. hvor man opretter en falsk profil med en andens identitet, fx en anden persons navn og billeder og generel identitet. Men det er ikke ulovligt at bruge et andet navn end ens eget på sociale medier, så længe man ikke udgiver sig for at være en anden. Men om det vil blive godkendt på mediet er ikke sikkert, hvis det er i mod deres egne regler, som er tilfældet på Facebook.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille