Udflåd
brevkassespørgsmål af
A
18 år
Hej. Jeg har et problem med at jeg har rigtig meget udflåd. Jeg vasker mig selvfølgelig hver dag, men det meste af dagen kan jeg mærke at der er fugtigt/ slimet for neden. Nogle gange føles det ligesom når der kommer en stor klat blod ud under menstruation.
Jeg har prøvet med trusseindlæg, og det hjælper, men det er lidt træls at have dem på konstant.
Jeg danser og løber meget, så jeg har altid stramme tights på, og selvom udflådet ikke lugter når det kommer ud, kommer det til at ligte når det sidder i mine tights (hvis jeg har "små" trusser på, så holder de ikke på udflåden). Og jeg vil helst ikke vaske mine tights efter bare én gang, men de begynder at lugte lidt efter at jeg har haft dem på til to løbeture f.eks.
min menstruation er meget regelmæssig, og jeg får meget udflåd ca to uger inden jeg får mens, og jeg får også mere udflåd når jeg har onaneret eller haft samleje med min kæreste.
Det skal siges at vi altid bruger kondom, og jeg oplever ikke svie/ kløe for neden.
Så mit spørgsmål er: hvorfor har man udflåd? er det normalt at have så meget som jeg beskriver?

Svar:
Kære A.
Tak for dit brev.
Det er helt normalt og naturligt at have udflåd, og det er også normalt, at det kan lugte lidt. Det du beskriver, lyder helt normalt, fordi du netop ikke har svie eller kløe. Men hvis du begynder at få svie, kløe eller at udflåddet får en grim fiskeagtig lugt, så bør du gå til lægen. Men det du beskriver, lyder som sagt helt normalt.
Der er desværre ikke så meget, man kan gøre ved udflåd, og det varierer meget fra person til person. Men jeg kan godt forstå, at det går dig meget på. Jeg tænker, at du allerede gør det rigtige ved at vaske dig dagligt. Det er også godt, at din kæreste og dig bruger kondom.
Et godt råd er, at gå i bomuldstrusser og undgå trusseindlæg, for så kommer der mere luft til underlivet, og det kan muligvis mindske lugten lidt. Du kan også vælge at skifte trusser i løbet af dagen, selvom det selvfølgelig betyder lidt mere vasketøj. Du kan også vaske dine tights i hånden med sæbe og vand der hvor det lugter, i stedet for at vaske dem hver gang. Som sagt er der ikke så meget man kan gøre ved selve udflåden eller lugten.
Det er en helt naturlig ting og en del af kroppens egen måde at holde skeden ren på. Skeden er "selvrensende" og udflåden er med til at føre urenheder væk. Du skal derfor ikke være ked af at have udflåd - det er et sundhedstegn. Nogle kvinder har meget udflåd, andre lidt mindre, men det forekommer naturligt hos alle kvinder i alle aldre.
Men du skal som sagt kun være nervøs for sin udflåd, hvis den ændrer farve (gullig/grønlig/rød/brun), konsistens (klumpet) eller lugter slemt (fiskeagtig). Det kan bl.a. være tegn på en betændelsestilstand i skeden/livmoderhalsen, som skal behandles med hjælp fra din læge. Så længe det ikke gør sig gældende, er der dog ikke grund til at være nervøs, og ingen grund til at søge behandling.
Mange oplever at have mere udflåd fra ægløsningen og frem til menstruationen. Det er også en helt naturlig del af din menstruationscyklus, og et tegn på at alting fungerer som det skal.
Måske kan du overveje, at tage initiativ til at tale med nogle af dine veninder, og spørge dem om de oplever det samme? Det kan være at de har det ligesom dig og også er i tvivl om det er normalt. Du er helt sikkert ikke alene om at have meget udflåd.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
De bedste hilsner fra
Gro.