Bums ligene
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Har noget der ligner bumser som jeg kan springe på testiklerne som er gule og hudfarvet de før ondt nårh jeg springer dem men er bange for det er et problem

Svar:
Hey Anonym
Jeg kan godt forstå du bliver lidt nervøs over de her små bumser, men du kan være helt rolig.
Ud fra din beskrivelse er jeg ret sikker på det er talgknopper du er begyndt at få. Det er helt normalt og fuldstændig ufarligt. Lad være med at trykke i dem. Du risikerer bare at der går betændelse i en eller flere, og det er virkelig ikke særligt rart.
Talgknopper kommer ofte i forbindelse med puberteten og mere end halvdelen af alle drenge har dem, omkring penis eller testiklerne, i et eller andet omfang. Hos de fleste går de væk af sig selv med alderen.
Det bedste du kan gøre er at vende dig til at de er der lige nu. Hvis du oplever at de bliver røde, hævede og gør ondt skal du få det tjekket hos din læge, men det vil højest sandsynligt kun ske, hvis du piller i dem.
Så lad bukserne få ro og fred, så er jeg sikker på de også vil lade være med at genere dig.
Mange hilsner Lasse