Misbrug og fremtid
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Mit navn er anonym jeg har ADHD og er 16år og går i 9 klasse, jeg har et misbrug med hash, ryger når jeg har penge til det, jeg har prøvet lsd, amfetamin, Coke, MDMA/extacy og xanax, jeg er begyndt at få et sløret syn og har bemærket og fået at vide jeg ligner en uden følelser, mine tanker er meget forstyrret og ka ik koncentrere mig om noget, jeg glemmer hurtigt ting og har svært ved at forstå og udføre normale ting. Har haft det sådan i 2 måneder ved ik om jeg har fået psykose jeg har det ik dårligt på nogle måde, jeg ved virkelig ik hvad der er galt med mig

Svar:
Kære Anonym
Det lyder ikke rart, det du oplever og slet ikke rart, at det har stået på to måneder. Har du prøvet at snakke med din læge om dine oplevelser? Din læge har også mulighed for at tjekke dit syn, som du oplever er blevet sløret. Det kan være, det har noget med stoffene at gøre, men det kan også være, at det handler om noget helt andet. Ved at snakke med din læge har du også mulighed for at snakke med ham eller hende om, hvorvidt du har fået/haft en psykose. Jeg er desværre ikke læge og har derfor ikke mulighed for at give dig et konkret lægeligt svar på det.
Tager du medicin i forbindelse med ADHD? Grunden til jeg spørger er, at jeg ikke kan læse mig frem til det i din henvendelse. En blanding af medicin og stoffer kan have en indflydelse på kroppen, og i de fleste tilfælde en negativ påvirkning på kroppen. Jeg har snakket med andre i din situation, som har haft succes med at snakket med deres læge om brugen af stoffer og medicin ift. ADHD. Måske det også er en mulighed for at dig at snakke med lægen ift. det medicin, som du eventuelt tager? Lægen kan hjælpe dig med at fortælle, hvordan dét specifikke præperat, du tager kan kan påvirke kroppen i, hvis det blandes med de forskellige stoffer, du tager/har taget. Medicin eller ej så kan din læge også give dig et indblik i, hvordan ADHD-diagnosen kan blive påvirket af nikotin og stoffer. Måske er det en mulighed for dig? Du kan også finde hjælp og rådgivning på bl.a. Netstof.dk.
Med venlig hilsen
Malou