Udflåd!
brevkassespørgsmål af
Lise
14 år
Hej jeg tror jeg har et problem.
jeg har haft menstruation i ca. 1/2 år. sidst jeg havde mens var der næsten igen ting. Og det lugtede lidt af fisk. min udflåd har altid været sådan lidt mælkehvidt og en smugle klumpet, men dog ikke som hytte ost. Mere blødt og småt. Det har ikke lugtet længe, men nu begynder det lidt at lugte af fisk og forfærdeligt ig når jeg været i bad lidt af våd hund. Jeg tænke om det måske kunne være skedesvamp og så alligevel ik. Altså jeg har undgået at have undertøj På når jeg var hjemme for at give min skede luft, og altså den gør ikke ondt som sådan. Men når jeg har undertøj på kan det godt føles lidt som hvis det kravler helt og op skær sådan lidt. Altså det klør ikke og er hellerikke ætsende, men er stadig lidt bange for at det er det jeg har. Jeg har aldrig haft sex eller lign. Men når jeg søger på lugte udflåd kommer der blanding af sæd og skede = fiskelugt
hvad fuck gør jeg

Svar:
Hej Lise
Det er normalt, at mængden af menstruationen er vekslende, når man er ung. Det kan forklare, hvorfor der næsten ingen blødning var under din sidste menstruation.
Du skriver, at du ikke har haft seksuel debut endnu, og derfor er der ikke risiko for graviditet. Jeg synes derfor godt, at du kan se din menstruation an, om ikke den bliver regelmæssig og normal mængde igen. Men fortsætter den med at være sparsom eller uregelmæssig, synes jeg , at du skal kontakte din læge.
Hvad angår dine symptomer med lugtgener og ubehag forneden, så tænker jeg, at du har skedesvamp. Du kan behandle det med Canesten stikpille og Canesten creme, som kan købes i håndkøb på apoteket, hvis ikke det hjælper, så synes jeg, at du skal kontakte din læge for en undersøgelse.
Det er normalt, at nogle kvinder får svamp i forbindelse med menstruation. For at undgå svamp i fremtiden er det vigtigt, at du ikke vasker dig med sæbe forneden (heller ikke intimsæbe) men afvask med almindelig vand er rigeligt og ødelægger ikke din balance forneden. Desuden er det en god idé ikke at gå med trusser lavet af syntetisk stof- bomuldstrusser er at foretrække.
Mvh.
Anne