Fnuller på penisen.
brevkassespørgsmål af
Magnus
12 år
Hej.
Jeg er begyndt at få sort fnuller, rundt på penisen. Og det er ret underligt.
Ved i hvad det er? Er det puberteten eller er det unormalt?

Svar:
Hej Magnus
Tak for dit spørgsmål.
Når du skriver "sort fnuller", så tænker jeg på, om det bare kan være lidt fnuller fra dine underbukser? Måske har du fået nye underbukser, som ikke er blevet vasket så mange gange og derfor afgiver lidt fnuller?
Der kan jo sagtens samle sig lidt ophobet sekret under forhuden, men det er mere hvidligt og burde ikke være sort.
Hvis du ikke har nogle symptomer som for eksempel at det klør eller gør ondt, så synes jeg bare, at du lige skal vente og se, om ikke det går væk af sig selv.
Og så skal du selvfølgelig huske at have en god hygiejne, men ikke bruge sæbe under forhuden, da det udtørrer slimhinderne.
Og hvis det ikke går væk, eller der begynder at komme andre symptomer, så skal du få din læge til at se på det.
Mvh Anne