Mine veninder undgår mig
brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Jeg har to gode veninder og vi gør rigtig mange ting sammen. Her den anden dag spurgte a om b og mig ville være til at sove i telt i det gode vejr, de havde fået et nyt lille telt som de havde slået op ude i haven. Det ville vi jo godt. A er den der finder på mange skøre ting og hun spurgte så om vi ville med til at sove uden tøj. Jeg var lidt pinlig ved det for jeg er ikke udviklet og det er de andre to men jeg sagde alligevel ja og det gjorde b også. Det gik også superfint og jeg var med på lige fod  med de andre og jeg gjorde mig rigtig umage og det var megadejligt. Jeg var rigtig glad over det der var sket men siden har de lissom undgået mig. De kan aldrig lige når jeg spørger om vi skal lave noget og de lyver også. Jeg spurgte b om vi skulle lave noget med a men hun sagde hun skulle besøge sin mormor og morfar. Senere mødte jeg hendes lillebror og spurgte om b var kommet hjem fra hendes mormor men han sagde at der havde hun da ikke været, hun havde sovet med a. Har fundet ud af de har sovet sammen flere gange uden mig efter det i teltet. Jeg har prøvet at spørge ind til det men får bare ikke-svar. Skal jeg bare tænke de har valgt mig fra og helst vil være sammen og sove med hinanden  bare de to og måske bare droppe dem og søge andre veninder eller hvad skal jeg?

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit spørgsmål!
Hvor lyder det dejligt med en overnatning i et telt, men hvor er jeg ked af at høre, at du efterfølgende er blevet usikker på, hvor du har dine veninder henne. Du skriver, at det er to af dine gode veninder. Her tænker jeg, at det kunne være en god idé at spørge dem, om du har gjort noget galt, fordi du føler, at de ikke har taget så meget initiativ til at være sammen med dig på det seneste? På den måde kan du få svar på, om der er noget galt eller ej. Grunden til, at jeg skriver det er, at det kan være rigtig hårdt at bekymre sig, og det er bestemt ikke en rar følelse at gå rundt med. Hvis de viser sig at være de rigtige veninder for dig, så burde de svare dig sødt og ærligt. Hvis du derimod føler, at de fortsætter med at lyve, så virker det i mine øjne, ikke som et rart selskab at være i. Det er nemlig ikke særlig pænt at lyve overfor andre. Hvis det er tilfældet, så synes jeg, at det kan være en god idé at prøve at finde nogle venner, som du kan være helt dig selv sammen med. Det er ikke en særligt god idé at lave om på sig selv for at andre skal kunne lide en, og det er som oftest ikke en særligt holdbar løsning i længden.
Held og lykke med det hele!
Mange hilsner fra Mathilde