Aldersforskel
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg har en veninde som dater en fra USA. For lidt tid siden sagde hun at de havde skændes fordi hans forældre vil være imod aldersforskellen på 4 år der er imellem dem. Så hvis de skal mødes i person ( som hun gerne vil) ville det blive nød til at være en hemmelighed fordi hun er 4 år yngre. Vil gerne hjælpe hende men ved ikke hvad jeg skal sige. Før tænkte hun ikke det var et problem men nu har han gjort hende bekymret. Drenges forældre virker lidt gammeldags, men dem kan man jo ikke ændre, men hverken mig eller min veninde kan lide dem. Han er bange for at de vil smide ham ud hvis de finder ud af det. Et godt råd jeg kan give videre ville være dejligt :/

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig på din venindes vegne, og det er meget betænksomt af dig, at skrive ind og spørge i forhold til hendes dilemma med sin kæreste.
Jeg tror, at det er meget normalt, at nogle personer fra USA måske kan være lidt mere "gammeldags" omkring sådan nogle ting, end vi er her i Danmark. Jeg kan godt forstå, at din veninde og hendes kæreste kan være bekymrede for hans forældres reaktion, hvis han tror, at de har noget imod det. Men det vil nok være svært at holde det hemmeligt i længden, og derfor tænker jeg, at de skal fortælle det som det er. Det kunne måske være en idé, at din venindes kæreste spørger sine forældre lidt mere ind til, hvorfor de har noget imod aldersforskellen?
Umiddelbart synes jeg ikke, at fire år er en særlig stor aldersforskel. Det tror jeg, er meget almindeligt. I mange forhold er der naturligt en aldersforskel. Man falder jo for personen, og ikke alderen. Nu nævner du ikke noget om hvilken alder din veninde og hendes kæreste har. Men måske kan hans forældres modstand handle om, at de ikke er så gamle? Forstået på den måde at aldersforskellen kan virke større, hvis man er yngre. Eksempelvis hvis din veninde er 13 og hendes kæreste er 17 år. Frem for hvis hun var 21 og han var 25. Jo yngre man er, jo større kan aldersforskellen føles som. For når man er yngre er man måske lidt mere forskellige steder i livet, for eksempel hvis den ene går i folkeskole og den anden går på gymnasiet. Dermed ikke sagt at man ikke kan være moden af sin alder. Det er der helt sikkert mange der er, og det er din veninde måske også? Og så gør aldersforskellen ikke så meget. Så med tiden vil de måske tænke mindre over det, og forhåbentlig vil hans forældre også acceptere og vænne sig til det, og også tænke mindre over det med tiden.
Mit bedste råd vil være, at din venindes kæreste sætter sig ned og får en god snak med sine forældre, og fortæller dem om alle de ting, han er faldet for hos din veninde. For de handler helt sikkert ikke om hendes alder, og derfor er det også underordnet at hun er fire år yngre end ham. På den måde kan hans forældre måske få en forståelse for, hvilken dejlig person din veninde sikkert er, før de hører hendes alder, og dermed kan alderen også komme mere i baggrunden.
Jeg håber, at det løser sig og at din veninde og hendes kæreste finder ud af det.
De bedste hilsner fra
Gro.