Udflåd

brevkassespørgsmål

Udflåd

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 15 som har et spørgsmål. Jeg har haft mens siden jeg var 10 og haft udflåd før, men har her de seneste par måneder oplevet at jeg har haft meget mere udflåd end normalt. Det lyder måske ulækkert og jeg tør ikke gå til lægen med det, men det er faktisk sådan at når jeg fx sætter mig ned, så kan jeg tit mærke en “boble” dernede, som kommer ud, som jeg tænker er fra udflåd, der er på vej. Det føles som om min tissekone slår en våd prut. Det er vildt ubehageligt. Men er det normalt? Det lugter ikke grimt og der er ikke tegn på at jeg fejler noget ellers, men synes bare det er vildt meget og vildt irriterende, så vil bare høre om man kan gøre noget for at mindske det, og om de her “bobler” er normale. Kh. Alma

Svar:

Kære Alma.
Mange tak for dit modige spørgsmål til brevkassen. Umiddelbart så synes jeg at det du beskriver lyder fuldstændig normalt. Jeg ved der er rigtig mange piger som deler dine bekymringer og oplever de samme symptomer.
men som alt muligt andet er vores kroppe meget forskellige, nogen kan oplevet at have ganske lidt udflåd hvor andre har har rigeligt så de føler sig generet af det :( Udflåd har jo en gavnlig effekt for mange ting, bl.a. at passe på den indre miljø og som smørelse, som jo også er meget gavnligt ved samleje.
Der er ikke så meget at gøre ved det, det er kroppens natur og jeg tror det er vigtigt at man lære at elske sin krop som den er.
Hvis du føler din udflåd har ændret karakter, fx konsistens, farve eller lugt, eller at du har smerter/gener fra skeden, så vil jeg altid anbefale At du opsøger din læge og lige får snakket om det. Det er ikke pinligt, det er en hverdags opgave for din læge :)

Jeg håber det hjalp lidt,

mvh læge Julie B

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål