Pletblødning på p piller

brevkassespørgsmål

Pletblødning på p piller

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 10 måneder 4 dage siden

Hej. Jeg har taget p piller i snart 3 år. Det sidste halve år, har jeg haft problem med pletblødning on and off. For 14 dage siden havde jeg min menstruation, og dermed holdte 6 dages pause fra p pillerne, men nu er jeg halvvejs i blisterpakken, og er begyndt at pletbløde igen. Jeg har ikke pletblødt i de 14 dage, det er først startet igen nu. Jeg har ikke smerter eller noget andet, føler mig rask. Jeg burde gå til lægen, men problemet er, at jeg har angst for at gå til lægen, så det er ikke så nemt for mig at tage afsted. Da mine pletblødninger oftest rammer mig når jeg er psykisk nede, så mistænker jeg at det kunne være det? Men er i tvivl om, at det kan påvirke en til at få blødningsforstyrrelser under p piller da det jo er hormoner man tilføjer til kroppen.

Svar:

Hej med dig

Fat mod. Det er en helt almindelig bivirkning ved p-piller at det kan give pletblødning. Typisk er der tale om, at man undlader en pause og tager fx 3 måneder i træk uden pause.

Det er ikke farligt, og man må gerne, men det kan være irriterende ift. timingen. Nu skriver du at du holder pause, men alligevel oplever du pletblødning 14 dage inde i en pakke.

Det kunne lyde som om du har brug for en type p-piller der har et højere indhold af hormoner end de standard p-piller. Såfremt du er interesseret i dette er du nødt til at kontakte din læge.

Er problemet at det har gjort dig utryg i stedet for blødningen kan du også vælge ikke at gøre noget.

Mvh Louise, læge

LouiseSs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål