Udenfor
brevkassespørgsmål af
Ano
15 år
Jeg er lige startet på gymnasie, og der bliver i den forbindelse holdt en række fester, med mange deltagere fra min klasse. Det gør mig vred, over den manglede invitation, og det at der bliver lagt content op på diverse SoMe, uden alle er inviteret. Jeg bor selv, som en af de eneste i et stort, dyrt hus, hvor jeg har åbnet op for at holde noget. Det har jeg virkelig ikke lyst nu, da jeg har en udvidet retfærdighedssans, og føler mig trampet på af ‘de seje’. Mit spørgsmål er derfor, om jeg skal bide det i mig og holde noget, med risiko for mit hjem bliver smadret, eller om jeg skal udlade at holde noget, og yderligere distancere mig fra den store ‘seje’ gruppe?

Svar:
Kære du,
Tusind tak for dit spørgsmål! Jeg kan sagtens forstå at du føler dig holdt udenfor, når nogle har inviteret til fest og kun taget nogle med fra klassen. Det er der desværre mange, der oplever, når de starter på en ungdomsuddannelse, og det kan være svært at navigere.
Til at starte med vil jeg sige, at du nok langt fra er den eneste, der ikke er inviteret, og at SoMe er et sted at tale om sig selv om uden at det nødvendigvis er for at trampe på andre. Dine klassekammerater er ikke forpligtet til at invitere hele klassen, også selvom det måske kun er nogle fra din klasse, der deltager, eller som du ser på billederne. Hvad de går og foretager sig i deres fritid, taler om og lægger op online har i sidste ende ikke noget med dig eller andre i klassen at gøre med mindre du/I bliver nævnt direkte. Du vil gennem hele livet opleve at klassekammerater, kollegaer, og venner samles uden dig i deres fritid - og det behøver slet ikke sige noget om, hvad de synes om dig eller om de vil have dig med. Når det så er sagt, kan jeg sagtens forstå, at du føler, de har lukket dig ude af fællesskabet. Samtidig vil jeg opfordre dig til at overveje, om din oplevelse af situationen er den samme som dem, der holder festerne, og om du optrapper en konflikt.
Med hensyn til at holde fest, er det helt op til dig. Ligesom dem, er du ikke forpligtet til at holde noget, og du er ikke forpligtet til at invitere alle i klassen. Jeg vil foreslå dig, at tale om din følelse af at blive holdt udenfor af de andre på klassen - så I kan få talt igennem om det. På den måde undgår du at starte en konflikt, og I får mulighed for at få vendt situationen i et neutralt rum. Det bliver tre lange år, hvis I skal gå og være bitre over en konflikt, der aldrig bliver talt om. Derefter kan du overveje, om du vil holde en fest, eller om du føler, at det er bedre at lade være.
Jeg ønsker dig al held og lykke med det hele.
Frida fra Cyberhus