Jeg forstod ikke joken
brevkassespørgsmål af
Den uvidende
14 år
Vi havde noget med svampe i biologi og så så billeder af forskellige svampe på skærmen. Der var så en af pigerne der sagde om en svamp at den lignede en båtplop synes jeg hun sagde. Så var der en masse der grinede og jeg grinede med selvom jeg ikke anede hvad det drejede sig om. Så var jeg hjemme og google og fandt ud af hun nok havde sagt buttplug. Jeg kendte det ikke, men jeg har fundet ud af det åbenbart er sådan noget legetøj til numsen og er blevet lidt nysgerrig. Hvordan kan det være rart? Jeg vil jo gerne vide mere om de der ting.

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål, og hvor er det godt, at du har modet til at række ud, når du er nysgerrig og vil vide mere. Det er helt normalt at støde på nye ting og begreber, hvor man lærer meget om sig selv og omverdenen. Jeg vil prøve at give dig et svar, der forhåbentlig kan gøre dig lidt klogere.
Du har helt ret i, at et buttplug er et slags sexlegetøj, der bruges til stimulering i numsen. Nogle mennesker synes, det kan være rart, fordi der findes mange nerver omkring endetarmen, som kan give en form for nydelse, hvis man stimulerer dem forsigtigt og i et trygt miljø. Det er dog meget forskelligt fra person til person, hvad der føles rart, og hvad man har lyst til at udforske – det er vigtigt, at man kun gør det, man selv har lyst til, og i det tempo, der føles rigtigt.
Hvis man er nysgerrig på sexlegetøj eller nye former for nydelse, er det en rigtig god idé at læse lidt op om det først: hvordan det skal bruges, hvordan det holdes rent, hvad man kan og ikke kan med de forskellige slags og så videre. Anal stimulering kræver fx, at man bruger sexlegetøj, der er designet specifikt til det formål, at man tager det stille og roligt, og at man bruger glidecreme specifikt til den slags legetøj, man nu bruger. For eksempel må man ikke bruge silikonebaseret glidecreme til legetøj lavet af silikone – her skal man bruge vandbaseret glidecreme for at undgå, at legetøjet går i stykker. Hygiejne og tryghed er helt afgørende.
Det vigtigste er dog, at man kun udforsker sådanne ting, når man føler sig parat til det – det skal ske på ens egne præmisser og i ens eget tempo.
Det er rigtig fint, at du er nysgerrig og vil vide mere, men det kan også være godt at huske, at det er helt okay at tage sig god tid til at finde ud af, hvad man er nysgerrig på, og hvad man har lyst til at lære mere om. Der er ingen grund til at skynde sig eller føle, at man skal vide alt lige med det samme. Det kan sagtens være, at der var flere i din klasse, som grinede med, uden de egentlig vidste, hvad et buttplug var.
Det vigtigste er, at du er tryg og har mulighed for at finde svar på det, du er nysgerrig på, i dit eget tempo. Præcis ligesom med alt andet, der har med seksualitet at gøre. Nogle begynder at blive nysgerrige på nogle ting før andre, og det er der slet ikke noget galt med.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus