Ubehagelig ven
brevkassespørgsmål af
Louise
18 år
Hej Cyberhus Jeg er i en vennegruppe sammen med min kæreste og snakker mest med bare 3 personer i gruppen. Dog er det gået op for mig at jeg faktisk synes en af disse personer opfører sig ret gustent. Det drejer sig om den her fyr, S. S fortæller mig tit om hvordan han synes kvinder er det bedre køn. Han snakker om at de er cute og at mænd bare er nogle dumme klamme nogen. Når vi (gruppen) er ude steder er det meget tydeligt at han bruger meget energi på at os piger skal have det bedst og så må fyrene bare deal med det. Jeg er sikker på at S gør det for at være sød, men det ender med at virke lidt desperat eller “pick-me agtigt”. Derudover har han sendt mig billeder af sig selv i fitness hvor han løfter vægte eller flexer sine muskler i spejlet, hvilket jeg synes er virkelig underligt at sende til sin veninde når hun har kæreste på (som han også er venner med). Han er også begyndt at gå og flex sine armmuskler når vi mødes og det er vildt akavet. Han har også sendt mig en besked om hvordan han gerne ville se en af vores veninder i gruppen i et frækt kostume og jeg synes ærligt det er virkelig upassende. Jeg har vist beskeden om det frække kostume til min kæreste, men han siger at “det er bare S” og at det ikke er noget. Jeg er dog uenig og har snakket med en af mine andre venner i guppen om det og der er faktisk 4 af os (2 drenge og 2 piger) der synes han opfører sig ubehageligt. Jeg er super ærgerlig over det for udover det er han en virkelig flink fyr og jeg er ked af jeg har det så ubehageligt omkring ham. Jeg håber derfor i kunne have en idé til hvad jeg kan gøre. Jeg er nemlig virkelig konfliktsky og jeg kan slet ikke bringe mig selv til at sige det til ham. Det er også vigtigt at påpege at det er alle piger han opfører sig sådan med og jeg ved med 100% sikkerhed at han ikke er vild med mig. Ellers ville jeg også have troet han flirtede med mig. Håber i kan hjælpe Knus Louise

Svar:
Kære Louise.
Det lyder til du sidder i en rigtig svær og akavet situation, men så er det rigtig godt og stærkt at du skriver ind, så du kan finde ud hvad du skal stille på med ham S. Jeg vil ligge mit skriv ud med at sige, at det er helt forståeligt, at du føler dig ubehagelig i situationen med din ven, og det er vigtigt at tage dine følelser og grænser alvorligt. Du har ret til at sige fra hvis han bliver for meget. Selvom han måske ikke mener noget ondt med sin adfærd, er det vigtigt, at hans adfærd ikke gør dig ubehagelig til mode eller er grænseoverskridende. For at gøre mit svar mest overskueligt vil jeg liste nogle forskellige råd du evt kan prøve af:
Vær åben og ærlig: Det allerbedste råd er bare at være hudløs ærlig overfor ham, naturligvis stadig på en god og måde. Prøv at have en privat samtale med ham. Det behøver ikke være ansigt til ansigt, men du kan også snakke med ham igennem fx sms, facebook, snapchat osv, her kan du diskret og venligt nævne, at nogle af hans kommentarer og handlinger har fået dig til at føle dig ubehagelig til mode. Jeg ved godt du skriver du er den konfliktssky type, men i sådan en situation er det bare bedst at sige tingene som det er. Det er muligt tingene mellem jer kan blive akavet for en tid, men på langsigt vil du blive glad for at du tog tyren ved hornene. Fortæl ham, at du gerne vil have et rart og respektfuldt venskab og bede ham om at respektere dine grænser, lyt også til hans perspektiv på tingene og prøv at finde ud af hvorfor han flekser meget og er meget ”pick me” agtig. Måske er han bare socialt akavet og prøver at skjule det med fleksing og pick me adfærd? Måske er han omvendt bare meget selvsikker på sin krop og kan godt li at vise den frem?
Hvad end hans årsag til hans adfærd er, skal du ikke finde dig i den hvis du ikke er komfortabel med den, så vær ærlig kære Louise.
Tal med dine andre venner: Det er godt at du har allierede i gruppen, der også er opmærksomme på situationen med S. Overvej at tale med dem og finde ud af, om I kan tackle situationen sammen og støtte hinanden. Hvis du ikke kan snakke med ham alene så prøv at høre i din gruppe, om I ikke skulle prøve at hive ham til side og så prøve at sige det I fællesskab, eller hvis der er en i gruppen der er bedre til konflikthåndtering kunne vedkommende  måske være ”mellemmand” mellem jer og S. Igen skal i naturligvis huske at sige på en ordentlig måde, for hvis I angriber ham eller kritiserer får hårdt kan det måske have modsatte effekt på ham.
Snak forsat din kæreste: Fortsæt med at tale om situationen med din kæreste, og sørg for, at han er på samme side som dig, og gå måske lidt mere i detaljer med hvorfor S adfærd går dig så meget på, og at det ikke er nok for dig når han fx siger ”Sådan er S bare”, for nej det er han ikke bare for dig, hans adfærd på virker dig negativt, og det burde din kæreste som i det mindste lytte til og prøve at forstå.
Sæt dine grænser: Som nævnt i starten er det meget vigtigt, at du får sat klare grænser i hvad du vil finde dig i. Hvis situationen fortsætter eller S falder tilbage i gamle vaner, skal du være fast og bestemt i dine grænser. Hvis fx S fortsætter med at opføre sig ubehageligt, kan du overveje at tage en pause fra samværet med ham, undgå situationer, hvor han kan opføre sig upassende eller måske skal du overveje om du virkelig vil have sådan en person i dit liv, der ikke respekterer ens grænser.
Søg rådgivning ved en tredjepart: Hvis du føler, at det er for svært at tale med S direkte eller med vennegruppen om det i første omgang, kan du overveje at søge rådgivning og støtte fra en tredjepart. Her tænker jeg fx andre venner/veninder du har, måske endda et familiemedlem eller en helt tredje mulighed- bare det er en du stoler på og føler dig tryg ved.
Det var de råd jeg kunne byde på for denne gang, så jeg vil runde mit svar af med at understrege vigtigheden i at have respekt for dig selv og dine følelser. Hvis noget/nogen gør dig ubehagelig til mode, har du al ret til at sætte grænser, jeg ved det godt det måske er ubehageligt at skulle sige fra overfor en god ven, men hvis ikke du sætter klare grænser risikere du måske at køre dig selv mere psykisk ned, blive ked af det eller frustreret, og sådan skulle det jo helst ikke være. Venskaber skal jo helst bygges på gensidig respekt og forståelse, så det er vigtigt at skabe et miljø, hvor alle føler sig trygge, lyttet til og værdsat.
Håber mit svar kan hjælpe dig lidt, og jeg vil ønsker dig en rigtig god sommer og held og lykke med at få taklet situationen med S!
Jeg er helt sikker på, at du har den nødvendige styrke til at sige fra og sætte grænser- tro på dig selv, du kan sagtens klare det- hvis ikke alene så i fællesskab med andre!
Venlig hilsen Kylie.