Ubehagelig opførsel
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus. Jeg sidder i lidt af et dilemma, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg er for et par måneder siden startet på et nyt arbejde, som jeg holder rigtig meget af. Jeg kan godt lide selve arbejdet man laver, og derudover kan jeg også rigtig godt lide mine kollegaer. Vi er dog ikke så mange, da jeg arbejder et sted hvor man ligesom er delt op i forskellige "hold", (kan ikke blive mere konkret grundet anonymitet), så når jeg er på arbejde er vi højst 10 mennesker der arbejder sammen. Min alder er nok ret atypisk for min arbejdsplads, ihvertfald er jeg den eneste person under 40, så alle mine kollegaer er en del ældre end mig, hvilket overhovedet ikke gør mig noget. Men selvom jeg er rigtig glad for både arbejdet og kollegerne, så er der en ting, jeg har lagt mærke til på det sidste, som går mig rigtig meget på. Der er en bestemt kvinde på vores hold, som de andre har en tendens til at behandle virkelig dårligt. Deres opførsel synes jeg faktisk nogen gange bliver så ubehagelig, at jeg vil mene at det direkte grænser til voksenmobning. De gør for eksempel ofte nar af de ting hun siger og laver sjov med hendes accent og måden hun udtaler bestemte ting på (hun er udenlandsk) også selvom hun vitterligt sidder i samme rum. Derudover ruller de ofte øjne af hende hvis hun spørger om noget (igen, vitterligt LIGE foran hende), og snakker generelt meget nedladende til hende. Jeg synes simpelthen at det er så synd, da hun virkelig bare er den sødeste kvinde, og forstår simpelthen ikke hvorfor de andre behandler hende på denne måde. Jeg sidder ofte og bliver direkte pinlig/ekstremt ubehageligt tilpas over deres opførsel når det sker, da jeg slet ikke kan forstå at voksne mennesker kan finde på at behandle hinanden på den måde. Men samtidig er jeg også enormt konfliktsky, og selvom jeg tit har lyst til at sige noget til dem, så har jeg ikke kunnet samle modet til det endnu. Jeg synes nemlig både at forskellen der er ift. alder skaber en slags dynamik der gør det svært, men også det, at det ikke bare er en eller to, men bogstaveligt talt alle der behandler hende sådan. Jeg har virkelig lyst til at gøre et eller andet, da det tydeligvis også påvirker hende, men hun heller ikke selv er så god til at sige fra. Jeg ved bare ikke lige hvordan man skal tackle denne situation, da jeg heller ikke vil gøre mig upopulær blandt de andre efter så kort tid. Jeg har også overvejet at gå til min leder med det, men føler at de andre alle ville vide, at det var mig der har "sladret". Så hvad gør man lige i sådan en situation?

Svar:
Hej,
Tak for dit brev og for at dele dine tanker. Det lyder som en rigtig svær situation, du står i, og jeg kan godt forstå, at det er noget, der går dig på. Det kræver en masse mod at række ud, når man oplever uretfærdighed eller dårlig opførsel på arbejdspladsen, især når man selv er ny og måske føler sig lidt på usikker grund.
At være vidne til mobning eller dårlig behandling af en kollega kan være både frustrerende og smertefuldt, og jeg forstår godt, at du føler dig splittet mellem at ville sige fra og samtidig ikke ønsker at gøre dig upopulær blandt dine kolleger. Det er en svær balance, men det er tydeligt, at du har en stærk empati for din kollega, og at du gerne vil hjælpe hende, hvilket er virkelig beundringsværdigt.
Det lyder som om, dine kolleger måske er blevet blinde for, at det, de gør, er mobning. Dette kan nogle gange ske, hvis en situation har varet længe nok, uden at nogen har påtalt det.
Jeg synes, det ville være en rigtig god idé at gå til din leder med denne situation. Det er fantastisk sødt af dig, at du gerne vil hjælpe hende, men som udgangspunkt er det ikke dit ansvar. Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal slukke for din empati, men det er din leders job at håndtere sådanne situationer – et job, der bliver meget sværere at udføre, hvis din leder ikke ved, at det foregår. Du behøver ikke nødvendigvis at gå ind og "sladre" direkte, men du kan nævne for lederen, at du har bemærket en dårlig tone i teamet, som gør dig ubehageligt tilpas. Fokuser på det generelle arbejdsmiljø frem for at pege fingre ad specifikke personer – det kan gøre samtalen lettere, og din leder kan måske træde til og skabe et bedre miljø uden, at det bliver tydeligt, at du har bragt det op.
Hvis du ikke føler dig tryg ved at konfrontere dine kolleger direkte eller gå til din leder, kan du stadig gøre en stor forskel ved at vise støtte til den kollega, der bliver mobbet. For eksempel kan du vælge at være venlig og imødekommende over for hende, invitere hende til frokost eller småsnakke med hende i løbet af arbejdsdagen. Selv små handlinger som at smile til hende eller svare hende venligt, når hun spørger om noget, kan give hende en følelse af, at hun ikke er helt alene.
En anden ting, du kunne gøre, er at tale med hende privat og høre hendes tanker. Når man bliver udstødt fra et fællesskab, kan det medføre, at man har mange tanker om, hvorvidt man selv er årsagen. Fortæl hende, at du har lagt mærke til, at de andre kolleger kan være hårde over for hende, og at du synes, det ikke er fair. Det kan betyde meget for hende at vide, at nogen har bemærket, hvad der foregår, og at hun ikke er alene om at føle sig dårligt behandlet.
Det er også vigtigt at huske, at det kan være følelsesmæssigt belastende at stå i en sådan situation, hvor man føler sig presset til at vælge mellem at gøre det rigtige og beskytte sin egen position. Husk at passe på dig selv og dine egne grænser i denne proces – det er ikke din opgave at løse alle problemerne på din arbejdsplads, men det er flot, at du vil hjælpe.
Jeg håber virkelig, at mine tanker kan hjælpe dig og din kollega bare en smule.
De bedste hilsner,
Juni fra Cyberhus