Søger kærligheden but how?
brevkassespørgsmål af
A
18 år
Hej👋 Jeg har så svært med at komme ud med det her. Jeg har aldrig fortalt nogen noget om det, ikke engang min mor og vores forhold er bare🤞Jeg fortæller hende ellers stort set alt. Men jeg synes bare et eller andet sted, at det er så pinligt. Jeg er 18 år gammel. Har aldrig gjort noget seksuelt med nogen, har aldrig haft en kæreste, jeg har ikke engang kysset nogen endnu. Okay der er ikke noget af det der på nogen måde er en hemmelighed og det er heller ikke det der er pinligt… Det jeg dog kan føle er pinligt er det, at jeg virkelig bare ønsker at være i et forhold. Jeg vild gerne have en jeg kan stole 100% og altid kan regne med. En jeg altid kan værd der for. But the truth is at jeg har vildt svært ved at få nogen af de følelser for nogen. Jeg ef et mega dybt og følsomt menneske. Jeg er meget passioneret omkring de ting der interessere mig og når jeg elsker nogen så elsker jeg dem virkelig. Men jeg synes bare de relationer unge danner i dag er så overfladiske. De eneste mennesker jeg var i mit liv som jeg helt inderligt elsker er mine forældre og min mormor og morfar. Jeg har nogle få venskaber ja, men de er også bare overfladiske, dog ikke uden Verdi skal det lige siges. Jeg har bare ikke nogle relationer hvor jeg kan være 100% mig selv. Det er kun med min mor og min stedfar. Jeg har meget svært ved at føle mig tryg i relationer, sikkert fordi jeg ikke har en masse erfaring med det. Oveni er jeg meget sensitiv. Jeg er ikke god til overfladiske relationer, men ved ikke hvor jeg skal finde de rigtige mennesker… Jeg har aldrig følt mig elsket ude for familien. Jeg ønsker sådan at finde kærligheden og så en der holder. Desuden ønsker jeg et forhold til en anden kvinde og har ingen ide om hvor jeg skal lede… Jeg er ikke rigtig sprunget ud endnu selvom jeg aldrig har lagt skjul på at jeg ikke kun kunne forestille mig et forhold til det andet køn. Nå men hele pointen med denne unødvendige lange besked var om I kunne have en ide til hvor jeg kunne prøve lykken med kærligheden? Jeg sætter virkelig pris på at I havde tålmodighed med at læse denne besked til ende😂

Svar:
Hej
Det er virkelig svært at komme ud med de ting, som du skriver om. Det er det for mange unge i din situation. Det er modigt af dig at skrive herind og lukke op for, hvilke tanker, der rører sig omkring kærlighed og relationer. Det positive er, at du har en god relation til din mor og stedfar, som du føler dig tryg ved. Det er et rigtig godt udgangspunkt for at finde kærlighed udenfor familien. Du oplever en god relation og følelsen af at være elsket og ok, som du er. Det er en rigtig vigtig erfaring at have med sig ud i livet. Du har også nogle venner, men det er overfladiske venskaber, skriver du. De har dog værdi, selvom du ikke er til overfladiske venskaber. Du har også gjort dig nogle tanker om, hvad der er vigtigt i et parforhold og hvad der er godt for dig. Det betyder noget, at du kan være dig selv. Du er ikke alene om dette ønske i relationer. Det er nok noget af det aller vigtigste i vores nære relationer, at vi har friheden til at udtrykke os som vi er og blive anerkendt for vores person uanset hvad.
Du går med nogle tanker omkring kærlighed og hvad der kunne gøre dig glad, selvom du ikke er sprunget ud. Ingen ved det endnu. Måske du er tiltrukket af begge køn eller også går det en anden vej og måske er det  en anden kvinde du har lyst at forelske dig i. Du skriver, at du ikke helt har følt dig elsket udenfor familien. Det er svært for dig at føle noget for nogen. Måske du ikke ved, om dine venner er meget glade for dig og hvad du betyder for dem. Det var måske en spændende snak , om hvad der betyder noget i relationer for dine venner. Det kræver lidt mod at springe ud i , men det kan virkelig åbne op for en dybere relation imellem jer. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig om kærligheden og møder du en, som du kan føle noget for? Kærligheden kommer,  når vi mest venter det . Det er jo en følelse af samhørighed, passion og  møde med en person, som vi matcher og føler os tiltrukket af. Det er ikke noget vi kan tænke os til, da det er en følelse i krop og sind. Det er nogle gange svært at beskrive, hvad det er. Nogle gange føles det som en genkendelse af nogle værdier, meninger , interesser og et møde på det psykiske plan, hvor vi spejler os i hinanden og genkender os selv. Vi får en fornemmelse af tryghed og tilhørsforhold og kan være ligesom vi er.
Måske begynder relationer med noget vi har tilfælles en fritidsinteresse, job , uddannelse eller en gruppe, som vi kommer i med vores venner. det kan opstå på alle mulige måder. Du kunne stille dig sprøgsmålet, hvad er det jeg holder af i fritiden og hvilke interesser har jeg og gå derhen , hvor det er spændende for dig . Et sted, hvor du kan være dig selv og føle dig tryg.
Der er selvfølgelig mange mødesteder for unge, der er på vej til at springe ud eller er sprunget ud. Der er foreninger for bøsser / lesbiske, dansesteder i forskellige byer, festival og klubber både fysisk og på nettet, dating apps, facebook. Det er som for hetroseksuelle og lesbiske / bøsser altid det samme spørgsmål, hvor kan jeg finde en partner ? Der er mange både kvinder og mænd, der har fundet deres partnere igennem dating, fritidsinteresser , på job eller igennem fælles venner. Det er vigtigt at komme steder, hvor du er tryg og hvor du kan være dig selv.
Nogle lesbiske / bøsser har meget lyst til at rejse til lande, hvor der  er strande / eller områder for dem: Såsom gay-klubber, cafeer, barer eller diskoteker. Det er ret populært i byer som Berlin, Amsterdam eller de kanariske øer især Gran Canaria. Her er der mulighed for at træffe ligesindede. Det kan du forsøge at google, da det kommer an på, hvor du bor henne i landet. Der er forskellige tilbud rundt omkring.Det behøver heller ikke være enten eller , hvis du også er tiltrukket af mænd. Nogle mennesker er ikke tiltrukket af køn, men mennesker og har haft parforhold til både mænd / kvinder af forskellige køn eller samme. Det fungerer rigtig god for dem.
Det lyder som en spændende rejse du er på. Hvordan du undersøger dette og hvor træffer du kvinder, der også ønsker parforhold med kvinder? Det er med at springe ud i det, selvom det kan være svært at tage det første skridt.
De bedste hilsner Lærke