Tør ikke at springe ud
brevkassespørgsmål af
Josephine-Signe
15 år
Hejsa!
Jeg har siden jeg var lille, været ekstremt fascineret af kvinder, og kvindekroppen. Dengang forstod jeg selvfølgelig ikke hvorfor, men den dag i dag er jeg godt klar over det - jeg er simpelthen biseksuel.
Jeg har en kæreste, og han er super dejlig - han var den første jeg fortalte det til, og var super støttende, og har ingen foredomme.
Mine forældre er skilt, hvilket gør min situation her en del sværere.
Jeg har fortalt det til min mor, og bedt hende om at fortælle det til resten af hendes side af familien - jeg var selvfølgelig nervøs, men følte mig alligevel tryg ved, at de skule vide det.
Min fars side af familien, inkl. min far og storebror, ved det dog ikke. Jeg føler mig så langt fra tryg ved at skulle fortælle dem det, da de altid har givet udtryk for, at det var forkert at være sammen med en af sit eget køn. Jeg ved også, at min storebror er rigtig meget imod det, hvilket gør det her så meget sværere.
Så her kommer mit spørgsmål;
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg helt lade være at sige noget til dem? Og hvis jeg ikke siger noget, hvad gør jeg så, hvis jeg en dag ender op med en pige?

Svar:
Kære Josephine-Signe
Tak for din besked. Det er utrolig flot, at du åbner op og deler dine tanker med os her.
Det lyder til, at du fuldt ud har anerkendt, at du er biseksuel. Sikke en dejlig følelse det må være og tilmed har du følt dig tryg nok ved at springe ud ved at fortælle det til din mor (og hendes familie) og din kæreste. Hvor jeg bare glad for at høre, at de har taget så fint og har været støttende omkring det uden fordomme. Det er utrolig flot, at du har taget springet.
Du spørger til, om du skal lade helt være med at fortælle din far og bror, at du er biseksuel. I din besked lyder til, at det fylder meget hos dig, at din far og bror ikke ved det. Hvis det er sådan, du har det, kunne jeg forestille mig, at det ville fylde mindre og at du ville føle dig lettet ved at fortælle dem det. Hvordan lyder det i dine ører? Jeg kan dog også godt forstå, at du tøver, fordi du ved, hvilken holdning din far og bror har til emnet. Jeg kommer til at tænke på, om du ved, hvad der holder dig tilbage for at fortælle dem det (udover deres holdning til det)? For nogle kan det være en frygt for, at relationen ændrer sig på en negativ måde. Mon det er tilfældet med dig? Mon du er bange for at de ikke vil se dig igen? Eller måske er du er bange for, at de vil se vil se dig i et andet lys? Hvis du vælger at fortælle dem det, og du synes, det er overvældende at være ansigt-til-ansigt, kunne du eventuelt gøre det ved at skrive et brev. Hvad tænker du om det? Hvis du har mod på det, kan du deri også forklare din proces og hvorfor du har haft svært ved at springe ud overfor dem. Du er i den, vil jeg sige, heldige position, at din mor og kæreste ved, at du er biseksuel og støtter dig. Derfor har du nogle at læne dig op ad, hvis ikke din bror og far tager det så åbent, som din mor og kæreste.
Hvis du har brug for råd og støtte kan du overveje at kontakte LGBT+ Danmark. Organisationen har rådgivningsafdelinger i både København og Aarhus. Det er frivillige, som selv identificerer sig som LGBT+ personer, som varetager rådgivningen. Måske har du mulighed for at tage kontakt til dem ift. erfaringer med at springe ud til nogen, der ikke er åbne overfor LGBT+ personer. Hvad tænker du om det? Jeg kunne forestille mig, at nogen af rådgiverne har været i samme situation, som du er i og har haft samme overvejelser og frygt ift. at skulle springe ud. Du kan læse mere om rådgivningen hos LGBT+ Danmark her:
http://lgbt.dk/radgivning/
Jeg håber, at du har har kunnet bruge mit svar. Hvis du har brug for at uddybe dine tanker, er du også velkommen til at hoppe ind i chatten på Cyberhus.
De bedste hilsner,
Malou