Kønsnormer: At være kvinde
brevkassespørgsmål af
Bine
16 år
Jeg er en pige på 16 år og jeg er glad for at være pige. Men jeg hader at jeg skal finde mig i de kønsnormer der er for piger. Som f.eks ingen har under arme og ben. Og det er lige netop denne jeg hader. Jeg vil gerne kunne tage til skolefest med hår under armene men min mor tillader det ikke. Jeg forstår godt hendes bekymring men helt ærligt hvor slemt kan det blive? Jeg vil bare gerne være tro mod mig selv og være lidt maskulin og feminist på samme tid. Hvad synes i jeg skal gøre?

Svar:
Hej Bine,
Tak for dit brev! Hvor er det fedt at høre, at du bare gerne vil være dig selv og er fuldstændig ligeglad med, hvad diverse ligegyldige kønsnormer siger.
For det er nemlig lige præcis det kønsnormerne er - ligegyldige. Det er nogle mere eller mindre uskrevne "regler" for, hvordan mænd og kvinder må opføre sig og se ud, som stille og roligt er blevet en del af vores samfund og kultur over mange generationer og år. Men det er noget vi mennesker selv har konstrueret, og noget, som vi har fundet på, at vi alle sammen skal indrette os efter. Og det er langt hen ad noget pjat. For i virkeligheden burde vi alle sammen bare se ud ganske som vi har lyst til. Uanset om vi er kvinder, mænd eller noget tredje. Og uanset om vi gerne vil lade vores kropsbehåring gro eller om vi barberer det af.
Du er selv lidt inde på det: din mors bekymring går formentlig på, om du vil blive drillet eller mobbet med det, hvis du tager til skolefest med hår under armene. Men samtidig tænker jeg, at du kender dine klassekammerater og de andre på skolen bedst. Og hvis du har det fint med at tage af sted med hår under armene, så er det sådan set ligegyldigt, hvad alle andre mener. Og lige der har vi sagens kerne: det her handler om at være tro mod dig selv, og gøre det som du har lyst til.
Når jeg læser dit brev får jeg indtrykket af en ung kvinde, der hviler i sig selv, og som ikke giver en fuck for, hvad andre tænker om hende. Det er mega stærkt! Og det er netop den slags, der skal til, hvis de herskende kønsnormer skal nedbrydes, og der skal blive mere plads til bare at være sig selv.
Hvis jeg var dig ville jeg tage endnu en snak med min mor. Jeg ville høre hendes bekymringer til ende, og høre hvorfor hun har modstand på, at jeg skulle tage af sted med hår under armene. Og så ville jeg fortælle hende, hvorfor det giver mening for mig at gøre det, og hvorfor jeg ikke er bange for at gøre det. Hvis du gør det, skaber du et godt fundament for, at du og din mor bedre kan forstå hinanden. Det er ikke sikkert I bliver enige. Men det tænker jeg heller ikke I behøver at være. Det vigtigste er, for mig at se, at I forstår hinanden.
Go you!
Mange hilsner,
Siv