Tør ikke fortælle det
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har reddet siden jeg var 6 år og jeg fik min egen hest da jeg blev konfirmeret. Mit problem er, at jeg ikke har lyst til at ride mere. Mine forældre har nok brugt 100000 eller 200000 kroner på min hobby så jeg er meget bange for, at de bliver sure, hvis jeg siger at jeg ikke har lyst mere.

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit dilemma - jeg kan godt forstå hvorfor du er i tvivl om hvad du skal gøre. Det kan være nogle meget stærke følelser der kommer, når man føler at man skal skuffe nogen, som der har gjort meget for en.
Jeg tror dog at det er meget normalt, at man helt vildt gerne vil en ting når man er mindre, men at det så lidt går over når de bliver ældre og får andre interesser.
Lige meget hvad, så synes jeg at du skal snakke med dine forældre om det - du kan selvfølgelig lige tænke over et par ting inden du tager snakken med dem:
Er du helt sikker på at du ikke har lyst mere? Det kunne være at der kunne gøres noget der kunne motivere dig på ny? f.eks. hvis du fik en god veninde med med til ridning, hvis du fik en ny lærer, eller hvis du begyndte at træne benhårdt til en eller anden konkurrence du gerne ville gøre det godt i. Jeg ved ikke om der er noget der kunne give dig lysten tilbage, men jeg syntes at det er værd at mærke efter, inden du helt siger farvel til din hest. Måske en pause fra ridning kunne hjælpe? Så kunne i lave halvpart i hesten og måske tjene lidt af pengene ind igen, og så kunne du se om du fik lysten tilbage. Du kan spørge dine forældre om de tror at du kan få motivationen tilbage og hvordan.
Hvis du ikke tænker det er en mulighed at få lysten tilbage, så syntes jeg at du bare skal være ærlig over for dine forældre.
Du kan jo starte med at sige at du er virkelig ked af at de har brugt så mange penge, men at lysten bare ikke er der mere. Det kan godt være at de bliver trætte af det til at starte med, men forhåbentlig kan de også godt se at det giver bedre mening at stoppe helt, i stedet for at betale for hesten, mens du ikke er glad for at ride.
Jeg tror at det er en rigtig god idé at fortælle dem at du godt kan forstå at du bringer dem i en træls situation, ved at de lige har brugt så mange penge på det.
Det kan også være at du kan forklare dine forældre om hvorfor du har mistet interessen? Har du fundet en ny interesse som du hellere vil gå op i? Vil du gerne fokusere mere på skolen eller vennerne? Eller måske er du bare vokset fra heste?
Hvis du er meget nervøs for at tage snakken med dem, er der også et par forskellige måder du måske kan gøre det lettere.
Har du en bedsteforælder eller en anden voksen som du er tæt med og som kender dine forældre? Du kan fortælle det til den person først, og så bede personen om at hjælpe dig med at snakke med dine forældre.
Du kan også prøve at skrive et brev eller en SMS til dine forældre først, og så snakke med dem bagefter. Det kan være lidt lettere at starte samtalen på skrift, men det er bare vigtigt også at være klar på at snakke sammen face2face.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og at I får en god samtale!
Mvh. Chris - Cyberhus