Tør hud på pikken
brevkassespørgsmål af
T
16 år
Jeg har problemer med tør hud på min pik. Jeg bruger en del creme til mine arme og ben da de også tæt er tørre. Har hørt om at sorte mennesker har mere tør hud er det rigtigt? Min pik er pænt lang når den er slap ca 19cm men den vokser dog ikke meget når den er stiv. Jeg har ikke noget problem med fugten i skridtet og på min boller og i starten af pikken. Men jo længere væk min pik kommer fra skrider jo tørrer bliver den og jo mere kløer det. Jeg har læst at man ikke skal smøre sin pik med body lotion fordi den kan blive helt svampet. Kan i hjælpe med at finde ud af hvilket slags creme jeg skal bruge? Tak for hjælpen

Svar:
Hej T
Mange tak for dit spørgsmål. Tør hud - også på og omkring kønsorganer er ikke ualmindeligt.
Det er, som du skriver, en god ide at bruge noget creme eller salve specielt beregnet til dette område fremfor almindelig bodylotion.
Både apoteket og Matas har flere intimprodukter til tør hud og kløe i dette område. Som tommelfingerregel kan en fed creme uden parfume være et godt sted at starte.
Jeg har som læge ikke erfaring med specifikke produkter, så søg i stedet vejledning hos en medarbejder på fx apoteket, der kan hjælpe dig med at vælge den rigtige. Det er de gode til, og har erfaring med, selvom det kan føles grænseoverskridende at spørge.
Hvis ikke cremen hjælper i løbet af 1-2 uger, er det en god ide at få det tjekket hos din egen læge.
Håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Vh Sofie