Akavet med min ven efter sex
brevkassespørgsmål af
ZZ
15 år
Har en god drengeven. Vi har været venner siden vi var helt små, vi bor i nærheden af hinanden og vores mødre var i mødregruppe sammen. Jeg har aldrig opfattet ham som andet end ven og vi har aldrig givet hinanden så meget som et kys. Han er helt på linje med mine bedste veninder og vi må også godt sove sammen for vores forældre, den ene på madras, for vores forældre ved vi bare er venner. Men så for et stykke tid siden havde vi fået lov at gå til fest sammen, det er ikke mange fester vi har været til og det var så med alkohol, det har vi ikke vildt meget erfaring med. Vi blev lidt fulde! Vi skulle så sove sammen hjemme hos mig. Det var en ny følese for mig at være så fuld og jeg blev horny og det blev min ven også. Da vi så skulle i seng vendte jeg ryggen til ham og trak pyjamasbukserne ned og han kom så hen og tog mig bagfra in over sengen. Det tog kun ganske kort tid og var dejligt og så sov vi. Jeg troede enlig oplevelsen ville gøre os tættere men tværtimod. Det er blevet lidt kunstigt og akavet mellem os og jeg frygter lidt for vores venskab. Vi har ikke rigtig snakket om episoden andet end han sagde jeg har en sød røv, det var første gang han så den siden vi var helt små. Hvad gør jeg? Jeg vil gerne redde vores venskab!

Svar:
Kære ZZ
Det giver rigtig god mening, at du føler dig usikker på situationen nu. For det lyder somom, at jeres venskab har været meget tæt og uskyldigt hele livet, og nu har denne oplevelse ændret dynamikken mellem jer.
Den akavethed, som du mærker, kommer sandsynligvis fra, at I ikke har talt ordentligt om det sammen. Hvis I begge var lidt fulde og ikke havde planlagt det, var det måske ikke noget, nogen af jer havde forventet, og nu ved I ikke helt, hvordan I skal forholde jer til det bagefter. Hvad kan du gøre fremadrettet?
Tag initiativ til at snakke med ham.
Jeg ved dette nok er meget grænseoverskridende og måske kan det også være ekstrem akavet, men jeg tænker det er vigtigt i ligesom får snakket ud om episode. Find et tidspunkt, hvor I kan være alene og i ro. Sig noget i stil med:
"Jeg vil gerne lige snakke om det, der skete til festen. Ikke fordi jeg fortryder, men fordi jeg synes, det er blevet lidt akavet mellem os, og jeg vil gerne have, at vi kan være os selv igen."
Det viser, at du ikke er ude på at bebrejde eller gøre situationen dramatisk, men bare gerne vil løse det. Hvis dette er for grænseoverskridende kan du også snakke med ham over beskeder, men problemet her kan være at man nemt misforstår hinanden over beskeder, så vil nok mere anbefale du snakker med ham ansigt til ansigt.
Afklar, hvad I begge tænker
Spørg ham, hvordan han har det med det. Måske føler han det samme som dig og er usikker på, hvordan han skal bringe det op?
Hvis han ikke tager det alvorligt eller fejer det væk, så forklar, at det betyder noget for dig, fordi jeres venskab er vigtigt, og den her episode har ligesom ændret noget ved dynamikken af jeres venskab.
Find ud af, hvad I vil nu
Hvis I begge er enige om, at det var en engangsoplevelse, så bekræft overfor hinanden, at det ikke har nogen indflydelse på jeres venskab.
Hvis der er usikkerhed omkring følelser, så vær ærlig om, hvad du selv tænker og føler. Det kan også være, at han har fået tanker om dig, som han ikke havde før. Derfor det er vigtigt i får snakket, selvom det i øjeblikket kan være meget ubehageligt og grænseoverskridende. Men på lang sigt vil du/i være glad for i tog snakken.
Prøv at gør jeres venskab normalt igen.
Hvad jeg mener helt præcist her er, at efter I har talt om episoden, så forsøg at finde tilbage til de ting, I plejede at gøre sammen. Lav noget hyggeligt uden pres, så I kan mærke, at jeres venskab stadig er der, og at der ikke er nogen følelser i klemme.
Det vigtigste her er, at I får italesat situationen og får fjernet den usikkerhed og akavethed, der hænger i luften ligenu. Jo længere tid det går uden at i får snakket om det, desto mere kan der komme en mur mellem jeres venskab. Hvis du viser åbenhed og tager første skridt, kan det måske gøre det meget lettere for ham at gøre det samme. Somsagt tidligere, husk på det er altid meget ubehageligt og grænseoverskridende at skulle bringe på banen, men hvis i ikke gør det nu vil i nok fortryde det, og måske begynde at tænke "Hvad nu hvis", og jeg tror på du har styrken og viljen til at få venskabet tilbage på rette spor.
Håber mit skriv kan hjælpe dig, og jeg vil ønske dig al held og lykke med at få snakket med din ven.
Med venlig hilsen Kylie.