Når jeg rejser mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som på det sidste har lagt mærke til noget. Jeg ved at det er mega normalt for alle, men er dog lidt bekymret. I alle kender det hvis i har rejst jer op for hurtigt, og bliver lidt svimel. Her på det sidste er det sket ret ofte måske 2-4 gange om dagen, og hvert "anfald" er begyndt at vare måske 20-30 sekunder. Hvor det hele sortner og jeg ryster en masse, og kan endda finde på at dreje rundt. Nogle gange kan jeg ikke gå, som hvis jeg prøver kan jeg vælte. Lige før sad jeg stille i min stol og  så tik tok, da jeg så rejste mig i min stol for at rette mit LED lys. Men hvor det så sortnede for mig og begyndte at ryste og få "anfaldet" Satte jeg mig stille ned i stolen på tværs (ved ikke hvorfor... det skete bare) hvor jeg så rystede en masse og blev ved med at slå mit hoved ind i bordet. Der efter kunne jeg ikke helt huske hvad der lige skete. ;en gik ud og tog lidt vand og håbede på om i måskehavde et svar eller et llle tip.
Venlig hilsen en pige, som ikke ved om det er helt normalt:)
Og ja... har hovedpine nu:)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå at du lider af svimmelhed, der er i forværring når du rejser dig op, og desuden har haft et anfald hvor du slog hovedet ind i et bord.
Hvis vi tager det med svimmelhed når man rejser sig først, så synes jeg ikke det lyder så alarmerende. Man ser ofte at unge kvinder har lidt lavt blodtryk og derved tendens til at blive svimmel når man rejser sig. Dog tænker jeg måske lige at du skal have et tjek ved din læge, nu når det er i forværring. Din læge kan så lige måle blodtryk og eventuelt en blodprocent.
Det andet med det anfald du havde er jeg lidt mere i tvivl.
Det kan sagtens 'bare' være en kortvarig besvimelse som følge af at du rejste dig for hurtigt op. Det kan godt nogengange give nogle trækninger der kan minde om kramper.
Spørgsmålet er bare om det eventuelt kan være noget epilepsi eller andet. Jeg tror ikke at det er specielt sandsynligt, så skulle du jo have to forskellige ting, da det ikke umiddelbart hænger sammen med det andet.
Men jeg synes samlet set, at det er en god idé at få et tjek hos din læge selvom jeg tror der er meget lille risiko for at det er noget alvorligt..
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten