For tynd..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus..
jeg går rundt med et par problemer.. jeg er 14 år, 164 cm høj, men vejer KUN 38 kg.. jeg får fortalt af alle mine veninder at jeg er undervægtig.. synes jeg nok også jeg er? Jeg ved det ikke. Jeg er rimlig spinkel, og har slet ingen bryster.
Mine ribben er rigtig tydelige.. jeg er begyndt at være ret usund, men jeg tager aldrig på af det.. jeg er bange for at jeg er tyndfed, og det går mig meget på.. jeg rider til dagligt, 5 gange om ugen. Jeg træner ikke rigtig, men jeg ved bare ikke hvad jeg skal stille op? Jeg kan virkelig ikke lide min krop. Den gør mig usikker..
jeg tør heller ikke at træne det mindste.
jeg håber virkelig i kan hjælpe mig..

Svar:
Kære du,
At være usikker på sig selv og sin krop er noget rigtig mange unge, både piger og drenge, kender til. Men selvom der er mange, der kender til det, kan man alligevel godt føle sig som den eneste i verden, der har det som man har det. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver her.
Usikkerhed og teenageliv går hånd i hånd. En del af det at være teenager er, at man bliver mere bevidst om sig selv, sin krop og sit udseende, men det betyder samtidig, at man også nemt bliver usikker på sig selv. Du skriver, at du er meget tynd og ikke har nogen bryster. Derfor tænker jeg, at du måske ikke er gået i puberteten endnu.
Når man går i puberteten sker der store forandringer med ens krop. Drenge får ofte større muskler, og deres stemme går i overgang. Piger får menstruation, og fedtet begynder at fordele sig anderledes på kroppen, så man begynder at udvikle bryster og en større numse. Det er meget forskelligt hvornår man går i puberteten. Nogle gør det allerede som 10-11 årige, andre er 16-17 år, før de går i puberteten. Begge dele er lige normalt.
Så selvom du er tynd nu, dine veninder siger du er undervægtig og du ikke kan lide din krop, så er der håb forude. For din krop står formentlig og snart skal i gang med en stor udvikling. Du skriver, at du prøver at spise og leve usundt i et forsøg på at tage på, men at det ikke rigtig virker. Nogle oplever, at når de er på vej i puberteten (eller måske allerede er i den), så har de en virkelig høj forbrænding. De kan spise store mængder af både sund og usund mad, uden at der sætter sig så meget som et gram fedt på deres krop. Det kunne godt lyde til, at det er det du oplever lige nu.
Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre, er at slå koldt vand i blodet, og gå tilbage til at leve dit liv som du plejer. For som du skriver, så er der en risiko for at blive tyndfed, hvis man lever meget usundt uden at tage på. Og som du også skriver, så er det rigtig godt og sundt at træne og ride (så længe det ikke tager overhånd), og derfor vil det også være synd, hvis du fuldstændig opgiver det.
Så selvom det er svært tror jeg, at det bedste du kan gøre, er at væbne dig med tålmodighed og vente på, at du går i puberteten og din krop begynder at ændre sig. Hvis det bliver ved med at gå dig på kan du også tale med sundhedsplejersken, som er tilknyttet den skole du går på. Hun vil kunne rådgive og vejlede dig om krop og vægt, og om normal og sund udvikling i teenageårene. Alternativt kan du også søge hjælp, råd og vejledning hos din egen læge.
Jeg håber du kan bruge svaret!
Varme hilsner,
Stine