Jeg vil gerne flytte!!

brevkassespørgsmål

Jeg vil gerne flytte!!

brevkassespørgsmål af
Josefine
16 år
Oprettet 5 år 8 måneder siden

Hej jeg er en 16 årig pige jeg har et problem. min mor drikker hverdag nesten og har rigtig mange humørsvingninger og kaster med ting. men når hun bliver sur går det altid ud over mig. ville rigtig gerne flytte væk fra alt det, men er også rigtig bange for at der ville ske mine andre 3 søskende noget eller min mor for den sags skyld Har også brækket ryggen lige pt så min mor syndes ikke det er en særlig god ide men kan ikke holde det ud længer

Svar:

Kære du.

Det lyder som en rigtig svær situation du står i lige nu. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil væk fra din mors opførsel, men samtidig er bange for, hvad der sker med dine søskende, hvis du flytter og ikke er der til at beskytte dem. Det burde ikke at være en situation, man nogensinde skal stå i, og det er på ingen måder fair. Og jeg vil også meget gerne understrege for dig, at uanset hvad du beslutter, så er hverken din mor eller søskende dit ansvar, selvom jeg sagtens kan sætte mig ind i, hvorfor det vil være svært at efterlade dem hos din mor, hvis du vælger at flytte.

Det bedste råd jeg vil give dig, og som jeg virkelig håber, at du vil tage til dig, er at snakke med en om din situation derhjemme. Hvis du beslutter dig for at flytte hjemmefra, så skal kommunen nemlig være indover, fordi du ikke er over 18 år endnu, og så har din mor stadig ansvaret for dig. Men selv hvis du ikke ved om du vil flytte hjemmefra, eller bare beslutter dig for at blive, så vil jeg stadig råde dig til at kontakte din kommune. For det lyder som om, at din mor har brug for noget hjælp til at komme ud af hendes alkoholmisbrug. Og dine søskende og dig har brug for et mere stabilt og trygt hjem og mor. Og det kan være, at kommunen kan finde nogle konkrete løsninger til jer alle. Så jeg vil råde dig til at kontakte din kommunes borgerservicecenter, og kort fortæller om din problemstilling, så skal de nok henvise dig til dem, du skal kontakte.

Hvis det er et for stort spring at ringe til kommunen, så kan jeg anbefale dig at skrive til Projekt Brus. De yder rådgivning til unge, der vokser op i familier, hvor der bliver drukket for meget, og de kan hjælpe dig med hvilke muligheder du har, men også få talt om alle de oplevelser du har med din mor, og hvad det gør ved dig. Du kan vælge at være helt anonym, hvis du har det bedst med det.

Jeg tror, at det er rigtig svært at skulle træffe den her beslutning på egen hånd, så jeg håber, at du vil række ud til nogen, der kan hjælpe, komme med råd eller bare lytte til dig. Det må være rigtig hårdt at du føler, at du har ansvaret for dine søskende og din mor, og det er vigtigt at få talt om det med nogen om det, for du må endelig ikke glemme dine egne behov og at du også skal have det godt. Det kan man tit glemme, når man føler, at man har ansvaret for alle andre. Du er også meget velkommen i vores chat, hvis du har brug for at få talt om hvordan det er at være derhjemme.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål