Nyt familiemedlem
brevkassespørgsmål af
Pige på 14
14 år
Hej cyberhus Her for lidt til siden fortalte min far mig og mine to større søskende at vi har en halv søster vi ikke har kendt til hele vores liv da min far fik min halv søster havde han allerede et barn med min mor og min mor var gravid med min bror..så han har været min mor utro!! De aftalte at holde det hemmeligt...men efter min mor døde i 2014 og der er gået 4 år siden da, vidste min far han blev nød til at fortælle det... Nu har vi aftalt at vi skal møde vores halvsøster meget snart! Men jeg ved ik om jeg skal være glad ig glæde mig til at møde min nye halvsøster eller om jeg skal lade det gå mig på at min far Kunne gøre det mod min mor?;( Jeg savner min mor rigtig meget og ved virkelig ik hvordan hun ku tilgive ham! Jeg elsker min far virkelig højt men syntes alting er rigtig svært!:( Hvad skal jeg gøre...?

Svar:
Kære Pige!
Tusind tak for dit bevægende brev. Sejt du skriver til os. Sikke meget der er hændt i dit liv. Jeg kan godt forstå du synes det er svært. Og ja, du savner din mor. Det glæder mig, at du elsker din far og du har en storebror og en storesøster. Selvom du ikke beskriver din relation til dem, gætter jeg, at I alle holder meget af hinanden. Jeg tror nemlig, og det er selvfølgelig kun et gæt. Men at din mor og far valgte at holde hans sidespring hemmeligt, fordi de elskede hianden. Hun kunne se udover hans utroskab, hun kunne se den fantastiske far og mand han var for hende. Det kan være en forklaring på, hvordan din mor kunne tilgive din far. Jeg ved ikke, hvordan din mor døde, jeg gætter det var ved sygdom eller en trafikulykke. I hvert fald tror jeg ikke hendes død har noget med hans sidespring at gøre, de har holdt sammen i glæder og sorger. Og måske hun også en dag ville have været parat til at dele hemmeligheden sammen med din far overfor Jer. Nu sørger din far for at I (din far, din søster og bror og dig) fælles skal møde din halvsøster. Det synes jeg er godt tænkt, at det er noget i gør sammen.
Jeg kan godt forstå, at du måske ikke føler dig parat til at møde din halvsøster. Måske det kan hjælpe at tænke, at hvad ville din mor sige til Jeres møde. Jeg tror din mors hjerte er stort. Jeg tror, din mor ville tænke om Jeres møde med Jeres halvsøster, at det er spændende og at Jeres halvsøster måske kan tilfører Jeres familie noget nyt.
Jeg gætter, at du er bange for, at din halvsøster kan forstyrrer noget I Jeres lille familie, som jo allerede har været meget ramt grundet din mors død. Jeg tror, det du frygter ved mødet med din halvsøster, tror jeg godt du kan fortælle til din far. Jeg tror det er vigtigt, at du er parat til at møde din halvsøster, for det er noget alle skal have lyst til. Din halvsøster kan ikke gøre for, hun er blevet skabt, som følge af et sidespring. Måske din far har svært ved at tale om det. Måske du kan tale med dine søskende.
Jeg vil her til slut sammenfatte mine bud på dit svar på, hvad du kan gøre. Tænk hvad din mor vil tænke, om din halvsøster. Tænk at din mors kærlighed til din far og Jer er stor, tænk at kærlighed kan overvinde alt også utroskab. Prøv om du kan tale med din far, søster eller bror om Jeres møde med din halvsøster.
Jeg ønsker dig det bedste
Hilsen Anne-Sophie