Tyk
brevkassespørgsmål af
Freya
23 år
Hej Cyberhus! Jeg er en pige/kvinde på 23 somre, som skriver til jer fordi jeg har det ret skidt med mig selv. Jeg har absolut ingen selvværd. Jeg er overvægtig og har altid været det. Jeg spiser sundt og motionerer (mest gåture, men nogle gange hjemmetræning), men har alligevel altid haft nogle ekstra kilo på kroppen. Jeg har før haft tabt mig rigtig meget, så jeg blev slank, og her opdagede jeg bare at det ER rigtigt at man får mere opmærksomhed som pige. Det gjorde mig faktisk ret ondt at opleve, for inderst inde var og er jeg jo den samme person, om jeg er tyk eller tynd. Jeg tror oplevelserne med alle de fyre der pludselig gav mig opmærksomhed i i de par år jeg havde tabt mig, gjorde at jeg mistede noget for fyre generelt. Det var nok også det der gjorde at jeg ikke gad at gå så meget op i min vægt og tog på igen. Men jeg drømmer stadig om at få en kæreste. Jeg har prøvet at date lidt, men bliver altid ghosted eller friendzoned efter første møde, dvs. når de ser at jeg er overvægtig. Flere er endda helt ærlige (hvilket jeg faktisk værdsætter) om at det er min vægt der gør at de ikke finder mig attraktiv. Men jeg har fundet ud af at jeg har det bedst når jeg ikke, som i den periode jeg tabte mig, går helt vildt op i min krop, for jeg har trods alt mere respekt for mig selv end at jeg vil gøre det for andres skyld udelukkende. Men på den anden side føler jeg mig ikke god nok, for det er jeg jo tydeligvis ikke for stort set alle fyre, i hvert fald alle dem jeg har prøvet at date eller bare snakke med. Jeg føler jeg sidder fast ift. både at tabe mig igen, fordi jeg jo er som jeg er, men på den anden side føles det så skidt ikke at være god nok for nogen. Hvordan kan jeg mon komme ud af de negative følelser og tanker om mig selv? Kærlig hilsen Freya

Svar:
Kære Freya,
Først og fremmest et stort kram til dig, hvis du vil have det. Det er ikke let at opleve, at ens vægt åbenbart betyder så meget, at et par ekstra kilo automatisk bliver til et nej tak.  Det er du, på godt og ondt, slet ikke alene om at opleve. Og som du jo selv skriver, så er du jo dig uanset hvordan din krop ser ud.
Da du efterspørger metoder til at slippe de negative tanker om dig selv, så vil jeg lægge den kedelige nyhed på bordet: Du er altid noget værd for nogen. Du er altid værd at blive elsket, holdt af, at blive set, og at blive hørt. Din vægt spiller ingen rolle i det spil. Du er et menneske, og det betyder helt automatisk at du er god nok. At andre tillægger din vægt en betydning er heller ikke noget, du kan ændre på. Det eneste du kan kontrollere er, hvad du selv lægger i dig, og hvad du selv ser på, når du vurderer dig selv. Du er ALTID god nok, kære Freya.
Selvværd er et monster, man skal lære at blive venner med. Vi mennesker er flokdyr, og vi søger konstant efter at blive inkluderet i fællesskabet. Så vores selvværd bliver så hurtigt til det her store monster, der jagter os i den tro, at vi bliver bedre mennesker, hvis vi er som alle de andre. Og det vokser, når folk vender opmærksomheden mod dig, når du ændrer på dig for at passe ind.
Dit monster er særlig stort, fordi du har set, at folk behandler dig anderledes, når du ændrer på dig for at passe ind. Så venner bliver I nok ikke som det første. Derfor tænker jeg, vi starter med at se det i øjnene og forsøge at blive bekendte med hinanden. Og det gør du helt konkret ved at give slip på det, du ikke kan kontrollere. Du kan ikke kontrollere hvad andre lægger vægt på, når de ser dig. Du kan kun kontrollere, hvad du lægger vægt på. Monsteret og du bliver bekendt med hinanden, når I stopper med at jagte hinanden, og begynder at arbejde sammen om at ændre, hvad I mener et menneskes værd skal vægtes på.
Når du ser dig i spejlet, skammer du dig over at være Freya? Eller er du ked af, at verden kun ser Freya, når du er anderledes? Prøv at fortælle Freya i spejlet, at hun er god nok. At hun er noget værd. At hendes værdi som menneske slet ikke skal bestemmes af andre. Det gør noget ved din hjerne, at du tør fortælle dig selv, at du bestemmer, hvilken værdi Freya har.
Helt konkret skal du stille dig foran spejlet og sige tre ting, du godt kan lide ved dig selv. Det kan også sagtens bare være ting, du er neutral omkring. Det kan være, at du ikke er super glad for din øjenfarve. Men du kan sagtens være glad for, at de giver dig mulighed for at se. Måske har du det okay med dine øjenvipper. Eller din næse er måske slet ikke så ringe endda! Måske er din hårfarve ikke noget der er værd at skrive ind til TV2 News om, men måske falder dit hår på en måde, der lige fanger solen på en god dag, og så er du måske endda på grænsen til at kunne lide det i det øjeblik.
Det kan også være, at du slet ikke kan finde noget, du kan lide. Så find noget, du ikke hader. Det vigtigste er, at du ikke taler ned om dig selv, når du står og leder. Når du står der, står du der for at se Freya, den Freya som fortjener at blive set på med den samme omsorg som hun uden tvivl giver til dem, hun holder af.
Et andet råd er, at tage et skridt ud af dit hoved og tilgå alle dine negative tanker som kommentarer du siger til din bedste veninde. Så når du tænker, at ingen kan lide dig på grund af din vægt, så stopper du op. Ville du sige det til din bedste veninde? Nej, det tror jeg ikke. Tænk så de ord, du ville sige, hvis din veninde sagde det om sig selv. Nogle gange kan det også hjælpe at få øje på, når man tænker de negative tanker, og så konstatere, at det er bare en tanke. Tanker afspejler vores egen opfattelse af verden, men de er sjældent helt objektive. Så siger du den imod. Er du virkelig så grim, at ingen vil se på dig? Nej, for du har jo trods alt venner og familie. Hvis du var så grim, at de ikke kunne udstå dig, så blev de nok heller ikke hængende.
Når det kommer til dating, er mit råd enten at lægge kortene på bordet eller helt at tage et skridt tilbage og arbejde med dig selv før du springer ud i dating verden igen. Hvis du skammer dig over, hvordan du ser ud, så opfanger andre det også. Som jeg læser dit brev, får jeg en opfattelse af, at dem, du har mødt på dates, ikke har set et billede eller video af dig, og derfor først ved et ansigt til ansigt møde ser dig. Eller måske har, og så tillægger du din vægt årsagen til, at det ikke bliver til mere. Så for at spare dig selv skuffelsen, så værd ærlig. Leder de efter piger med en bestemt krop, så er du ikke interesseret. Du er mere værd end hvad end de lægger i din krop. Det er dig, der bestemmer det. Ikke dem.
Ja, det lyder hårdt. Men at få selvværd betyder også, at du skal sætte grænser for, hvad du vil udsættes for. Du har et helt liv til at blive forelsket, kære Freya. Men du vil altid først og fremmest være din tætteste ven. Og dit monster vil stadig være dit monster så længe du kigger på dig selv med de værdier andre tillægger dig. Dit selvværd er dit - det skal kun være dig, der bestemmer over det og fodrer det. Lader du andre bestemmer for dig, vil du aldrig blive god nok.
Kære Freya, du er lige startet på livet. Du har oceaner af tid til at finde den rette, og det bliver sjovt nok også nemmere jo ældre man bliver. Så kig på dig og giv dig et stort, varmt kram. Du bestemmer, Freya. Vi ved herinde på cyberhus, at du er god nok for det er alle mennesker. Også dig. Så kig væk fra din krop og kig på Freya. Din krop vil ændre sig hele dit liv. Men du vil altid være Freya, så arbejd med hende og det, du kan kontrollere. Og du må altid give slip på det, du ikke kan kontrollere. Du behøver ikke tage ind hvad andre siger om din krop. Det er kun, hvis du føler, det fodrer dit værd som menneske.
Jeg ved godt, at mit svar er lidt diffust med både konkrete eksempler og monster metaforer, men jeg håber, du forstår, hvad jeg forsøger at nå frem til. Ellers skriv endelig ind igen! Vi er her for at hjælpe, for at lytte, for at være i det svære sammen med dig.
Held og lykke med at blive din bedste veninde, Freya. Jeg ved, du kan klare det. Du er jo så modig, at du tør spørge om hjælp. Så er jeg helt sikker på, at du også kan tæmme dit monster.
Freja fra Cyberhus