Kan det skyldes rygning?
brevkassespørgsmål af
Lizzie
22 år
Jeg har røget cigaretter fast siden jeg var 18. Jeg ryger mellem 10 og 20 smøger i døgnet for tiden. Jeg ved godt at det er meget, og jeg vil selvfølgelig også gerne stoppe. Men jeg er begyndt at opleve noget underligt og vil først og fremmest høre om det kan være relateret til min rygning. Jeg oplever en rystende/sitrende følelse i hele kroppen. Det føles som om det er i mit blod, men jeg er ikke sikker. Man kan ikke altid fysisk udefra se at jeg ryster, men jeg kan mærke følelsen indeni. Den er især slem når jeg vågner om morgenen, det føles som om blodet i hele kroppen "sitrer". Kan det skyldes rygningen? Hvis ja, hvad er det helt præcist der foregår? Og vil det forsvinde igen når jeg stopper med at ryge?

Svar:
Kære du
Mange tak for dit spørgsmål.
Overordnet set, tror jeg ikke, at den følelse du mærker har noget at gøre med cigaretterne. Lige med mindre, at der ee fordi du forsøger nedtrapning og det er abstinenser.
At komme med en forklaring på det du mærker, kan jeg desværre ikke uden opklarende spørgsmål og det kan måske være relevant, at få målt fx blodtryk ved lægen.
Der kan være mange forklaringer på denne fornemmelse du har.
Jeg vil foreslå, at du får en tid ved din læge og får det snakket igennem. Eftersom du skriver herind, så er det jo noget der fylder og så er det god at søge svar.
Er du interesseret i rygestop, så kan lægen også hjælpe med det.
Med venlig hilsen
Eva